fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenVliegvelden

Groot-Brittannië wil dat VS Norwegian licentie geeft

De Britse regering wil dat Norwegian toestemming krijgt van de Amerikaanse overheid om meer vluchten naar de Verenigde Staten uit te gaan voeren. Dit meldt Reuters. De VS houden tot nu toe de vluchten tegen door geen licentie af te geven.

De Noorse carrier krijgt geen Foreign Air Carrier Permit (FACP) omdat vakbonden in de VS klachten hebben ingediend over de maatschappij. Ook Europese vakbonden en concurrerende maatschappijen hebben bezwaren aangetekend.

Die bezwaren richten zich vooral op het aannamebeleid van personeel. Op long-haul routes zou Norwegian personeel in dienst hebben op Aziatische contracten. Die zijn minder uitgebreid dan de Europese contracten, waardoor de kosten laag blijven. De tegenstanders willen van Norwegian weten wat voor contracten het vliegend personeel naar de Verenigde Staten krijgt.

Norwegian voert nu al vanaf Londen Gatwick long-haul vluchten uit naar de Verenigde Staten, maar doet dit op een Ierse licentie. Eind vorig jaar kreeg de maatschappij ook een Britse licentie, waarmee dochtermaatschappij Norwegian UK werd opgericht. Daarmee wil de carrier vluchten gaan aanbieden naar Azië, Zuid-Amerika en ook naar de Verenigde Staten. Die laten dat op dit moment nog niet toe.

Patricia Hayes, de directeur van de Britse luchtvaartautoriteit CAA wil dat het Amerikaanse ministerie van transport de beperkingen voor Norwegian opheft. Volgens Hayes is dat in lijn met de Open Skies afspraken die gemaakt zijn tussen de VS en Groot-Brittannië.

Die afspraken schrijven voor dat maatschappijen uit beide landen relatief eenvoudig vluchten mogen uitvoeren naar elkaars luchthavens. Omdat Norwegian UK een Britse licentie heeft, wordt de maatschappij als Britse carrier gezien. Noorwegen heeft geen Open Skies afspraken met de VS.

Cork
Vanuit het Ierse Cork gaat Norwegian voorlopig nog geen trans-Atlantische vluchten aanbieden, meldt CH-Aviation. Die vluchten zouden in de zomer van start gaan naar Boston en later naar New York JFK. Volgens CEO Bjorn Kjos wordt de lancering uitgesteld omdat de vergunning van de Amerikaanse overheid niet rond komt.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button