Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

    17/05/2025

    Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

    17/05/2025
  • Achtergrond

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025

    Te dure Trump-Tarief-Boeings, en wat nu met Schiphol? | Podcast

    11/05/2025

    Vliegtuigexpo op zijn Mexicaans | Foto’s

    10/05/2025

    Van 747’s en Fokkers tot zijn grote lieveling: de KLM MD-11

    10/05/2025
  • Editors’ choice

    De KLM Airbus A321neo: echt anders? | Flight Report

    18/05/2025

    Gaat KLM-route door? ‘Is heel serieus’

    18/05/2025

    Vlammen uit motor KLM 777 | Video

    17/05/2025

    Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

    17/05/2025

    Haar helikopter werd beschoten

    17/05/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Nieuw patent Airbus: stoelruimte op voorkeur van passagier
Nieuws

Nieuw patent Airbus: stoelruimte op voorkeur van passagier

Justin Au YeungDoor Justin Au Yeung23/02/2016Update:28/10/2017Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Om de omzet hoog te houden proberen luchtvaartmaatschappijen zoveel passagiers mogelijk in het toestel te plaatsen. Dit gaat ten koste van het comfort, maar Airbus denkt de oplossing te hebben in de vorm van aanpasbare stoelleuningen. De bouwer heeft daar eerder deze maand patent aangevraagd.

Het principe is dat elk passagier betaalt voor de ruimte die hij of zij nodig heeft, in plaats van dat ieder passagier de zelfde prijs betaalt, zo meldt Business Insider UK.

In 1962 werd door de Amerikaanse regering de benodigde ruimte gemeten, de minimaal benodigde stoelbreedte voor een man was toentertijd 14 inch en voor een vrouw 14.4 inch. Uit een onderzoek dat 2002 gedaan werd door Air Force bleek dat de benodigde stoelbreedte toe was genomen tot meer dan 15 inch en dat die ruimte nog steeds groeit. Tegenwoordig heeft de gemiddelde economy class een stoelbreedte van 17 of 18 inch.

© Airbus
© Airbus

Omdat passagiers vaak moeite hebben met de hoeveelheid ruimte die zij aangeboden krijgen heeft Airbus een oplossing bedacht. Het gaat om aanpasbare stoelleuningen op een bankje, zo kunnen de stoelen aangepast worden op de type passagier, groot, middel of klein.

De stoelen hebben aanpasbare gordels en armleuningen, zo is het mogelijk om een rij van drie stoelen om te transformeren naar een rij van vier. Dit systeem is ideaal voor gezinnen met kinderen, zo kan een gezin van vier met twee kleine kinderen makkelijk op een rij, stelt Airbus in de patentaanvraag. Daarnaast zal het ook zijn voordelen hebben voor passagiers met overgewicht, in plaats van twee stoelen af te kopen kan hij/zij in een aangepaste stoel plaats nemen en bespaart zo geld, aldus Airbus.

© Airbus
© Airbus

Airbus hoopt zo dat elk passagier zijn of haar vlucht met evenveel comfort ervaart. Of het systeem zal werken is nog maar de vraag, het is ten slotte de beslissing van de airlines of dit systeem in gebruik wordt genomen of niet. Veel patenten worden nooit uitgevoerd, maar worden geclaimd om de concurrentie voor te blijven.


Droom jij van vliegen bij de luchtmacht?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus passagier patent
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Justin Au Yeung

Redacteur. Justin is al sinds zijn jeugd geinteresseerd in de luchtvaart. Hij is student aan de HvA, Aviation Studies. In de toekomst hoopt hij bij de luchtverkeersleiding te kunnen werken.

Gerelateerde Artikelen

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025Redactie

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025Leonard van den Broek

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025Redactie
Recent

Lufthansa-vlucht krijgt gevaarlijke wending

18/05/2025

Grote variatie ‘vogels’ op Fly-in Hoogeveen | Foto’s

18/05/2025

EasyJet A320-passagiers krijgen last van hetzelfde

18/05/2025
Populair

777 wijkt boven Europa plotseling ver af van route

14/05/2025

Passagiers riskeren boete bij Turkse airlines

14/05/2025

Dit Nederlandse vliegveld krijgt F-35’s

15/05/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?