fbpx
NieuwsOpmerkelijk

Nieuw patent Airbus: stoelruimte op voorkeur van passagier

Om de omzet hoog te houden proberen luchtvaartmaatschappijen zoveel passagiers mogelijk in het toestel te plaatsen. Dit gaat ten koste van het comfort, maar Airbus denkt de oplossing te hebben in de vorm van aanpasbare stoelleuningen. De bouwer heeft daar eerder deze maand patent aangevraagd.

Het principe is dat elk passagier betaalt voor de ruimte die hij of zij nodig heeft, in plaats van dat ieder passagier de zelfde prijs betaalt, zo meldt Business Insider UK.

In 1962 werd door de Amerikaanse regering de benodigde ruimte gemeten, de minimaal benodigde stoelbreedte voor een man was toentertijd 14 inch en voor een vrouw 14.4 inch. Uit een onderzoek dat 2002 gedaan werd door Air Force bleek dat de benodigde stoelbreedte toe was genomen tot meer dan 15 inch en dat die ruimte nog steeds groeit. Tegenwoordig heeft de gemiddelde economy class een stoelbreedte van 17 of 18 inch.

© Airbus
© Airbus

Omdat passagiers vaak moeite hebben met de hoeveelheid ruimte die zij aangeboden krijgen heeft Airbus een oplossing bedacht. Het gaat om aanpasbare stoelleuningen op een bankje, zo kunnen de stoelen aangepast worden op de type passagier, groot, middel of klein.

De stoelen hebben aanpasbare gordels en armleuningen, zo is het mogelijk om een rij van drie stoelen om te transformeren naar een rij van vier. Dit systeem is ideaal voor gezinnen met kinderen, zo kan een gezin van vier met twee kleine kinderen makkelijk op een rij, stelt Airbus in de patentaanvraag. Daarnaast zal het ook zijn voordelen hebben voor passagiers met overgewicht, in plaats van twee stoelen af te kopen kan hij/zij in een aangepaste stoel plaats nemen en bespaart zo geld, aldus Airbus.

© Airbus
© Airbus

Airbus hoopt zo dat elk passagier zijn of haar vlucht met evenveel comfort ervaart. Of het systeem zal werken is nog maar de vraag, het is ten slotte de beslissing van de airlines of dit systeem in gebruik wordt genomen of niet. Veel patenten worden nooit uitgevoerd, maar worden geclaimd om de concurrentie voor te blijven.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Justin Au Yeung

Redacteur. Justin is al sinds zijn jeugd geinteresseerd in de luchtvaart. Hij is student aan de HvA, Aviation Studies. In de toekomst hoopt hij bij de luchtverkeersleiding te kunnen werken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button