Ryanair heeft een principeakkoord bereikt met Norwegian en het Portugese TAP over een ‘feederdeal’. Dit zei CEO Michael O’Leary tegen ATW Online.
Volgens O’Leary moeten sommige onderwerpen, zoals de afhandeling van passagiers, nog worden uitgewerkt worden. “We werken positiever met Norwegian dan met TAP op dit moment”, zei hij. Soortgeljjke gesprekken met Aer Lingus zijn beëindigd. Wel zegt O’Leary dat er nog met onder andere Ethiopian Airlines gesproken wordt. Deze maatschappij vliegt van Addis Ababa via Dublin naar San Francisco.
Hoewel de feederdeals geen groot deel van Ryanair’s activiteiten zullen worden, wil O’Leary de verbindingen toch aangaan. “Ik denk dat veel legacy-carriers meer van dit soort dingen gaan doen de komende jaren. Dat moedigen wij aan”, zegt hij.
Bij een feederdeal ‘voedt’ de short haul carrier de hub van een maatschappij die wel long haul vliegt. De passagier vliegt met Ryanair naar een hub van bijvoorbeeld TAP of Norwegian en stapt daar met hetzelfde ticket op een intercontinentale vlucht over. Het voordeel voor de netwerk-maatschappij is dat ze een veel goedkopere short-haul vlucht krijgen, zei O’Leary eerder.
Verantwoordelijkheid
Grootste probleem is nog wie de verantwoordelijkheid krijgt van een gemiste verbinding, Ryanair wil dat bij de long-haul maatschappij leggen. Norwegian CEO Bjorn Kjos liet in januari weten dat die discussie wel op te lossen valt. Volgens hem is vrij snel helder wiens ‘schuld’ een gemiste aansluiting is.
Brexit
Over een mogelijk Brits vertrek uit de Europese Unie, ook wel omschreven als ‘Brexit’, is O’Leary duidelijk. “Wij zouden minder investeren in Groot-Brittannië zonder EU-lidmaatschap. De Britse markt blijft belangrijk, maar we zoudne waarschijnlijk meer investeren in Centraal-Europa”, legt hij uit.
Soortgelijke woorden sprak de Ier eerder al bij de Aviation Summit in Amsterdam en ook easyJet-topvrouw Carolyn McCall ziet vooral gevaar in een ‘Brexit’.