International Airlines Group, het moederbedrijf van British Airways, is nog steeds bezig om widebody’s toe te voegen aan de vloot van de Britse flagcarrier. Dit zei CEO Willie Walsh tegen Bloomberg.
De extra toestellen zijn nodig om de groeiende vraag aan te kunnen, liet Walsh weten bij de presentatie van de jaarcijfers. Die zijn zeer positief te noemen; IAG verhoogde de winst met 68 procent. “Het is zonder twijfel een goed jaar geweest. Er waren ook uitdaging, bijvoorbeeld de variërende wisselkoersen en de schommelende olieprijs”, zei Walsh.
IAG onderhandelt volgens de CEO met diverse partijen over de levering van tweedehands 777-300ER’s en kijkt ook naar het leasen van tweedehands A380’s.
Bij dat laatste toestel kan dat nog een moeilijk verhaal worden, simpelweg omdat er nog nauwelijks tweedehands A380’s te vinden zijn. Een echte ‘markt’ is er in ieder geval nog niet. Malaysia Airlines had haar A380’s te koop staan, maar besloot vorige week de toestellen toch tot 2018 in de vloot te houden.
Over de Boeings lijkt Walsh ook iets positiever gestemd dan over de Airbussen. “We maken vooruitgang met de 777. We houden van dat toestel. Over de A380 zijn gesprekken geweest, maar niet zo gedetailleerd als over de 777-300ER’s”, zei hij.
Op dit moment heeft British Airways een vloot van elf A380’s en 58 777’s.