IndustrieNieuwsOnderwerpVliegtuigtype & -bouwer

Nieuwe problemen met Pratt & Whitney-motoren A320neo

Pratt & Whitney kampt opnieuw met problemen met de motoren voor de A320neo. Een oliepomp weigerde dienst nadat deze was uitgezet, meldt Reuters.

Tijdens een testvlucht werd de motor volgens planning uitgezet. De oliepomp zou er dan voor moeten zorgen dat de bladen van de motor stil blijven staan. Dat gebeurde niet, de motor begon te draaien door de luchtcirculatie, een proces wat ‘windmilling’ wordt genoemd.

Reuters meldt op basis van een anonieme bron dat een lager in de oliepomp kapot was. “Dit hebben we nog nooit meegemaakt in een testvlucht”, zei de bron. Volgens een woordvoerder van de fabrikant zijn dit “zaken die gevonden worden bij normale testvluchten.”

Problemen
De problemen komen bovenop de langere starttijd van de motoren. Mede hierdoor weigerde Qatar het eerste toestel eind december af te nemen. Lufthansa werd gedwongen de launch-customer. Volgens Reuters sturen computersystemen in de motoren bovendien onterechte foutmeldingen naar de controlesystemen in de cockpit. Dat probleem moet in juni zijn opgelost.

Overstap
Qatar-CEO Akbar al Baker steekt zijn onvrede over de vertraging niet onder stoelen of banken en dreigt over te stappen naar concurrent CFM. Een overstap zou nog meer vertraging betekenen, omdat de motoren van beide fabrikanten andere bevestigingspunten nodig hebben onder de vleugel, schrijft Reuters.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close