Pratt & Whitney kampt opnieuw met problemen met de motoren voor de A320neo. Een oliepomp weigerde dienst nadat deze was uitgezet, meldt Reuters.
Tijdens een testvlucht werd de motor volgens planning uitgezet. De oliepomp zou er dan voor moeten zorgen dat de bladen van de motor stil blijven staan. Dat gebeurde niet, de motor begon te draaien door de luchtcirculatie, een proces wat ‘windmilling’ wordt genoemd.
Reuters meldt op basis van een anonieme bron dat een lager in de oliepomp kapot was. “Dit hebben we nog nooit meegemaakt in een testvlucht”, zei de bron. Volgens een woordvoerder van de fabrikant zijn dit “zaken die gevonden worden bij normale testvluchten.”
Problemen
De problemen komen bovenop de langere starttijd van de motoren. Mede hierdoor weigerde Qatar het eerste toestel eind december af te nemen. Lufthansa werd gedwongen de launch-customer. Volgens Reuters sturen computersystemen in de motoren bovendien onterechte foutmeldingen naar de controlesystemen in de cockpit. Dat probleem moet in juni zijn opgelost.
Overstap
Qatar-CEO Akbar al Baker steekt zijn onvrede over de vertraging niet onder stoelen of banken en dreigt over te stappen naar concurrent CFM. Een overstap zou nog meer vertraging betekenen, omdat de motoren van beide fabrikanten andere bevestigingspunten nodig hebben onder de vleugel, schrijft Reuters.