Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Piloot bewusteloos tijdens de landing

    07/11/2025

    Straks Zweedse straaljagers uit Canada?

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025

    VVD’s droomkabinet: hoop voor de luchtvaart? | Analyse

    29/10/2025

    De high lights van Transavia

    25/10/2025
  • Editors’ choice

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025

    KLM-cijfers zien er zorgelijk uit

    06/11/2025

    Embraer heeft grootse plannen, maar moet keuzes maken

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Pilotenstaking raakt NOK Air hard
Airlines

Pilotenstaking raakt NOK Air hard

Door Redactie Upinthesky27 februari 2016, 17:39 • Update 9 januari 2017, 18:55Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

NOK Air heeft voor het tweede jaar op rij te kampen met rode cijfers. De Thaise low-cost carrier liet gisteren weten dat het 726 miljoen bath (19 miljoen euro) verlies heeft gedraaid in 2015.

Het aantal passagiers dat NOK vervoerde steeg met elf procent naar 7,95 miljoen. Doordat de totale markt echter met 23 procent groeide, daalde het marktaandeel van de maatschappij flink. Concurrenten als Thai Air Asia en Bangkok Airways konden daarvan profiteren.

Een belangrijke oorzaak van het verlies bij NOK is een pilotenstaking, waardoor de carrier al vele vluchten heeft moeten schrappen. Dat kost de maatschappij miljoenen euro’s.

De piloten van NOK Air staken omdat ze het oneens zijn met de toekomstplannen van hun werkgever. Veel van hen hebben een dubbele functie bij de maatschappij: ze zijn er zowel piloot als manager. NOK wil daar vanaf om haar Europese expansieplannen te kunnen verwezenlijken.

NOK Air wil in het Thaise laagseizoen (de zomer) met haar Boeing 737’s in Europa gaan vliegen, waar het dan juist druk is. Het plan is om niet onder eigen naam tickets te verkopen, maar de vliegtuigen en bemanning aan Europese maatschappijen te leasen.

In het Thaise hoogseizoen (de winter) wordt de constructie omgedraaid, en komen Europese vliegtuigen naar Thailand om voor NOK te vliegen. Het idee hierachter is dat de capaciteit van de carrier beter benut wordt, zodat de toestellen in de zomer voller zitten en er in de winter juist extra stoelen beschikbaar komen.

Volgens de Europese veiligheidsnormen mogen piloten geen dubbele functie bekleden bij luchtvaartmaatschappijen. NOK moet daar dus vanaf geraken om haar expansieplannen te verwezenlijken. Er is echter nog geen zicht op een akkoord tussen de carrier en de piloten, en dus zullen er nog veel vluchten geannuleerd gaan worden.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Financieel Nok Air Thailand verlies
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie Upinthesky

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde Artikelen

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025Selim Tuncyurek

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025Selim Tuncyurek

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025Selim Tuncyurek
Recent

Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

07/11/2025

Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

07/11/2025

‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

07/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Nieuwe aanwinst voor Oekraïense luchtmacht

03/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?