NOK Air heeft voor het tweede jaar op rij te kampen met rode cijfers. De Thaise low-cost carrier liet gisteren weten dat het 726 miljoen bath (19 miljoen euro) verlies heeft gedraaid in 2015.
Het aantal passagiers dat NOK vervoerde steeg met elf procent naar 7,95 miljoen. Doordat de totale markt echter met 23 procent groeide, daalde het marktaandeel van de maatschappij flink. Concurrenten als Thai Air Asia en Bangkok Airways konden daarvan profiteren.
Een belangrijke oorzaak van het verlies bij NOK is een pilotenstaking, waardoor de carrier al vele vluchten heeft moeten schrappen. Dat kost de maatschappij miljoenen euro’s.
De piloten van NOK Air staken omdat ze het oneens zijn met de toekomstplannen van hun werkgever. Veel van hen hebben een dubbele functie bij de maatschappij: ze zijn er zowel piloot als manager. NOK wil daar vanaf om haar Europese expansieplannen te kunnen verwezenlijken.
NOK Air wil in het Thaise laagseizoen (de zomer) met haar Boeing 737’s in Europa gaan vliegen, waar het dan juist druk is. Het plan is om niet onder eigen naam tickets te verkopen, maar de vliegtuigen en bemanning aan Europese maatschappijen te leasen.
In het Thaise hoogseizoen (de winter) wordt de constructie omgedraaid, en komen Europese vliegtuigen naar Thailand om voor NOK te vliegen. Het idee hierachter is dat de capaciteit van de carrier beter benut wordt, zodat de toestellen in de zomer voller zitten en er in de winter juist extra stoelen beschikbaar komen.
Volgens de Europese veiligheidsnormen mogen piloten geen dubbele functie bekleden bij luchtvaartmaatschappijen. NOK moet daar dus vanaf geraken om haar expansieplannen te verwezenlijken. Er is echter nog geen zicht op een akkoord tussen de carrier en de piloten, en dus zullen er nog veel vluchten geannuleerd gaan worden.