Vier Indiase luchtvaartmaatschappijen stappen mogelijk naar de rechter om nieuwe regelgeving voor de civiele luchtvaart tegen te houden.
De Indiase overheid stelt een nieuwe regeling op voor de civiele luchtvaart (National Civil Aviation Policy, NCAP). Na meerdere keren uitgesteld te zijn, lijkt het erop dat het nieuwe ‘handboek voor de luchtvaart’ er aan komt. Daarin staan verschillende aanpassingen die voor de vier maatschappijen te ver gaan.
Met name de afschaffing van de ‘5/20-regel’ en het minderheidsbelang voor buitenlandse investeerders zijn een doorn in het oog. De ‘5/20 regel’ houdt in dat een maatschappij minimaal vijf jaar binnen India actief is en minimaal 20 toestellen heeft, voordat het op internationale routes mag opereren. Als vervanging van deze regel wordt nu gekeken naar het aantal gevlogen kilometers op verlieslijdende, maar sociaal belangrijke regionale routes.
De vier carriers – IndiGo Airlines, Jet Airways, GoAir en Spicejet – verenigd in de Federation of Indian Airlines (FIA), zijn bang dat door de aanpassingen de markt wordt opgebroken en er meer concurrentie voor hen zal komen. Volgens FIA profiteren buitenlandse maatschappijen als AirAsia en Singapore Airlines onevenredig veel van deze aanpassingen.
Niet alleen FIA is tegen de voorstellen van de overheid, ook staatsbedrijf Air India ziet weinig in de nieuwe NCAP. De Indiase afdeling van IATA heeft op de voorstellen punt voor punt een reactie gegeven.