De Tweede Kamer wil dat luchtvaartmaatschappijen opener zijn over hun vliegroutes. Maatschappijen die niet duidelijk zijn over de route die gevlogen wordt, moeten een sanctie krijgen. Dit lieten diverse partijen weten tijdens een debat over de aanslag op MH17.
Het vliegen over conflictgebieden blijft een strijdpunt in de politiek. Rond de ramp met MH17 blijft de vraag hangen of Oekraïne het luchtruim had moeten sluiten en of Malaysia Airlines wel over het gebied had moeten vliegen.
De Tweede Kamer wil maatschappijen die open zijn over hun vliegroute belonen, maatschappijen die dat niet zijn, krijgen juist een sanctie. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) wil vooral inzetten op positieve prikkels en niet direct op negatieve sancties.
Om er voor te zorgen dat de informatie beschikbaar is, wil een meerderheid van de Tweede Kamer dat er meer capaciteit komt bij de AVID. Zij zijn mede verantwoordelijk voor het verzamelen van de veiligheidsinformatie.
De Kamer wil het liefste dat alle maatschappijen in een veiligheidssysteem vastleggen welke keuzes een maatschappij maakt bij het vliegen over conflictgebieden. Ook in internationale kringen is al eerder gepleit voor een nieuw systeem met veiligheidsadviezen.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.