Hongarije gaat Emirates rechten geven om in Boedapest een basis op te zetten. Het land hoopt dat Emirates met een basis vluchten wil gaan uitvoeren tussen Hongarije en landen waar nu geen verbinding naartoe is, meldt de Arabische nieuwswebsite Gulf News.
Hongarije zit sinds 2012 zonder echte flagcarrier. Malev vroeg toen een faillissement aan. Low-cost carrier Wizz Air heeft wel het hoofdkwartier in Boedapest, maar vliegt geen long haul afstanden.
Emirates moet nu ‘fifth freedom rights’ krijgen, waarmee de maatschappij vluchten mag uitvoeren vanuit Hongarije. Die vluchten mogen alleen uitgevoerd worden als er al een vlucht naar de vertrekluchthaven wordt uitgevoerd. Emirates vliegt al van Dubai naar Boedapest. Qatar Airways gebruikt de fifth freedom rights al in Boedapest om Doha-Boedapest-Zagreb uit te voeren.
“De onderhandelingen zullen snel beginnen”, stelt Péter Szijjártó, de Hongaarse minister van buitenlandse zaken en handel. Hongarije hoopt dat Emirates vanuit Boedapest Europa wil gaan bedienen en het land zo weer een full service carrier te bieden. Emirates weigerde inhoudelijk in te gaan op het onderwerp.
Gebruikelijke constructie
De carrier uit Dubai gebruikt al fifth freedom rights’ om vluchten uit te voeren tussen Milaan Malpensa en New York JFK. De A380 op die vlucht voert eerst Dubai-Milaan Malpensa uit en vliegt dan door.
Dit soort constructies komt vaker voor. De Indiase carrier Jet Airways deed dit vanaf Brussel naar Toronto en voert dit ook uit van Amsterdam naar Toronto. Een ander voorbeeld is het sprongetje Amsterdam – Londen Gatwick dat Garuda Indonesia uitvoerde. Delta Airlines voerde een aantal jaren Amsterdam-Mumbai uit op dezelfde manier.