Landende vliegtuigen die ‘s nachts binnenkomen op de Polderbaan komen waarschijnlijk nog twee jaar langer allemaal over Castricum heen. Sinds eind mei is dit om veiligheidsredenen de enige naderingsroute die de LVNL gebruikt. Het gebruik van een andere naderingsroute over Hoorn leverde veiligheidsproblemen op. LVNL verwacht dat het probleem pas over twee jaar opgelost is.
De ‘verkorte naderingsroute’ over Hoorn, ARTIP2C genoemd, wordt sinds 28 mei 2015 niet meer gebruikt. Eerder kwamen vliegtuigen uit het oosten ‘s nachts via deze route bij de Polderbaan. Vliegverkeer vanuit het westen kwam sowieso al over Castricum heen.
Het planningssysteem van de luchtverkeersleiding was volgens de organisatie “niet nauwkeurig genoeg” om het verkeer vanuit het oosten en vanuit het westen goed op elkaar aan te laten sluiten en op te lijnen voor de baan. Een veilige afstand tussen toestellen onderling kon hierdoor niet gewaarborgd worden.
Sinds eind mei wordt vanuit het oosten een andere route, ARTIP3B, gebruikt. Hierbij vliegt verkeer over Hoorn en Heerhugowaard naar de kust en wordt er boven de Noordzee teruggedraaid richting de kust, waarbij de route boven zee samenkomt met de route die verkeer vanuit het westen vanaf de Noordzee vliegt. Alle vliegtuigen maken vervolgens in de buurt Castricum een bocht naar het zuiden toe.
Het realiseren van een definitieve oplossing die het veiligheidsprobleem moet oplossen, duurt langer dan verwacht. Het streven van LVNL was om medio 2016 een oplossing te hebben, maar dat gaat niet lukken doordat technische aanpassingen nodig zijn.