In 2015 zijn er minder klachten ingediend over geluidsoverlast van startende en landende vliegtuigen. Dit meldt het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Volgens de organisatie neemt het aantal meldingen al een aantal jaren af.
De meldingen zijn gemeten over het ‘gebruiksjaar 2015’, dat liep van oktober 2014 tot oktober 2015. In totaal dienden 5497 mensen één of meerdere klachten in. Een groep van 35 zogeheten ‘veelmelders’ is niet meegenomen. Deze mensen dienen per jaar per persoon meer dan vijfhonderd meldingen in en zorgen voor een vertekend beeld van de cijfers.
De grootste toename in meldingen is te zien in Lisse, BAS wijt dat aan het vaker inzetten van de Kaagbaan. De grootste afname in het aantal meldingen komt uit Uithoorn. Daar was minder overlast doordat de Aalsmeerbaan een maand buiten gebruik was vanwege groot onderhoud.
Baangebruik
De meeste ‘vliegbewegingen’ vonden plaats vanaf de Polderbaan, vanuit en naar het noorden. In totaal werden er 142262 ‘bewegingen’, dus starts en landingen genoteerd. De Kaagbaan eindigde daar net achter, met 139372 starts en landingen. Het overgrote deel vond plaats vanuit en naar het zuiden. Na de Kaagbaan werden de Aalsmeerbaan, Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan het meest ingezet.
Er kwamen wel veel klachten binnen over het gebruik van een nieuwe naderingsroute voor nachtvluchten naar de Polderbaan. Die vliegen nu allemaal over Castricum heen. Die situatie duurt waarschijnlijk nog twee jaar.
Ver weg
Opvallend is dat bij de klagers ook klachten uit plaatsen zitten die op ongeveer honderd kilometer afstand van Schiphol liggen. Uit het Brabantse Huijbergen, op ruim 102 kilometer van Schiphol, kwamen 96 klachten binnen. Ook uit Akkrum (Friesland), Vorden (Gelderland) en Roosendaal kwamen klachten binnen. Deze meldingen werden wel steeds door één persoon gedaan.