Paperback | 292 pagina’s | € 17,50
ISBN 978-90-82104-80-6
Hestia Communicatie | 2013
De kracht zit ‘m in de herhaling, moet Nienke Groenendijk gedacht hebben bij het schrijven van De vervlogen droom: piloot – van held tot huurling. Toegegeven, na lezing zitten de oorzaken van de crisis in pilotenland zoals Groenendijk ze aandraagt goed in het hoofd. Volgens de achterflap is De vervlogen droom dan ook een boek met een missie, die wordt omschreven als “een aanklacht tegen de uitbuiting van jonge piloten door graaiende bedrijven.” Zoals deze formulering al doet vermoeden, ligt Groenendijks focus voor wat er allemaal mis is nergens op de piloten maar in zijn geheel op ‘het systeem’ van vliegscholen, politiek en lening verstrekkers (sinds 2013 enkel nog de ABN AMRO, daarvoor ook de ING en de Friesland Bank). Maar hoe zit het met eigen verantwoordelijkheid?
Pas op een derde van De vervlogen droom stipt Groenendijk aan dat het zaak is dat “jonge mensen die ervan dromen om vlieger te worden zich zeer goed informeren voordat ze zich aanmelden bij een vliegschool.” Deze jonge mensen moeten zich bewust zijn van de verschillen tussen opleidingen en kritische vragen durven stellen. Ook moeten ze volgens Groenendijk navragen hoe het met de wachtlijst gesteld is en hoe de banenmarkt er werkelijk voor staat. Goed advies voor iedereen die voor de keuze van een studie staat, aangezien iedereen geheel en al zelf verantwoordelijk is voor het zich goed informeren en het afwegen van de (financiële) voors en tegens. Zo ook dus de jongeren die erover denken een carrière als piloot na te jagen. Dat Groenendijk zich hier ook van bewust lijkt is echter een kortstondige geruststelling, want na deze goede raad stapt ze weer vlug over op wat aspirant piloten wordt misdaan door eerder genoemd systeem.
Hierdoor heeft De vervlogen droom toch een wat pamfletachtig gehalte. Dit wordt nog eens versterkt door de slordige redactie, waardoor de indruk ontstaat dat het hele relaas in één koortsachtige vlaag in elkaar is gezet. Toch overtuigt Groenendijk met haar punt dat veranderingen in het traject van scholing tot piloot noodzakelijk zijn. Vliegscholen zouden niet meer puur op winst belust moeten zijn, leningen zouden minder makkelijk en met heldere voorwaarden verstrekt moeten worden, en de overheid zou er op toe moeten zien dat dit en nog meer bewerkstelligd wordt. Tot zover Groenendijks morele appèl. Wat hier aan ontbreekt is het eveneens morele appèl aan hen die ervan dromen piloot te worden. Dromen kunnen prachtig zijn, maar ze najagen is alleen aan te raden als ze enigszins realistisch zijn. Aan de jonge mensen de schone taak dit vooral goed uit te zoeken alvorens zich voor tonnen in de nesten te werken.
[bol_product_links block_id=”bol_56ba0a4d41884_selected-products” products=”9200000018351243″ name=”De vervlogen droom” sub_id=”Nienke Groenendijk” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Boekrecensies
De nieuwste recensie van een luchtvaartboek vind je elke andere woensdag in de boekenrubriek.
*In verband met het deze week bekend geworden bericht dat ABN Amro geen pilotenopleidingen meer wil financieren is deze recensie naar voren gehaald.