Op Schiphol vindt gemiddeld bijna dagelijks een doorstart plaats. Ongeveer 350 keer per jaar besluiten piloten de landing af te breken en een tweede landing te proberen. De luchtverkeersleiders worden sinds kort met een signaal gewaarschuwd bij een go-around.
In het verkeersleidingssysteem is een signaal ingebouwd dat afgaat bij een doorstart. Er klinkt een geluidssignaal en er komt een waarschuwing op het radarscherm te staan. Volgens de Luchtverkeersleiding Nederland neemt hiermee de kans op een onveilige situatie af. Volgens de LVNL is het in het verleden voorgekomen dat een toestel na de touch-down nog een go-around maakte.
Een doorstart komt ongeveer 350 keer per jaar voor, becijfert de organisatie. Jaarlijks zijn er 230.000 landingen. Om de veiligheid te vergroten heeft LVNL het zogeheten Go-Around Detection System ontwikkeld. ”Door het Go-Around Detection System krijgt de luchtverkeersleider een signaal dat een vliegtuig een doorstart maakt. Hierdoor wordt zeker gesteld dat de luchtverkeersleider de doorstart opmerkt en zo nodig actie kan ondernemen.”
Kruisend verkeer
Bij bepaalde baancombinaties kan startend verkeer kruisen met een toestel dat een doorstart maakt. Vorig jaar gebeurde dit onder andere als de Zwanenburgbaan in gebruik was voor landend verkeer en er vanaf de Kaagbaan gestart werd. In ieder geval twee keer ging het bijna mis, in mei en augustus. Bij slecht zicht wordt deze combinatie inmiddels niet meer gebruikt.