De laatste tijd worden er door vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld winsten gerapporteerd. Dit hebben ze vooral te danken aan de lage brandstofprijzen. Het instorten van de olieprijzen startte eind 2014 en bereikte in januari 2016 het dieptepunt. Zo betaalde de markt voor een vat ruwe olie in de zomer van 2014 nog meer dan $100. In januari 2016 dook de prijs onder de $30 en nu schommelt het rond de $35. Brandstof wordt vaak van tevoren ingekocht, maar indirect profiteren vliegtuigmaatschappijen hier wel degelijk van.
Up in the sky heeft een overzicht gemaakt van de nettowinsten van de grootste wereldwijde vliegtuigmaatschappijen, voor zover die bekend zijn. De meeste cijfers zijn van het afgelopen jaar. De wisselkoersen die in dit rapport zijn gebruikt zijn de wisselkoersen van 1 januari 2016 (meest gebruikte wisselkoersen: €1 = $1,1 of €1 = £0,74).
Uit de onderstaande cijfers blijkt dat vooral Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen het erg goed doen. De drie grootste Amerikaanse carriers, American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines, waren samen goed voor een winst van ruim 17 miljard euro.
Easyjet‘s financiële jaar loopt niet gelijk met een kalenderjaar; het loopt ieder jaar af op 30 september. In de 12 maanden eindigend op 30 september 2015 behaalde Easyjet een brutowinst van 686 miljoen Engelse pond; een stijging van 18% ten opzichte van 2014. Na belasting bleef hier 548 miljoen Engelse pond van over, dit is ongeveer 740 miljoen euro.
IAG Group, het moederbedrijf van British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus sloot 2015 af met een nettowinst van 1,5 miljard euro. De omzet steeg met 13% tot 22,9 miljard euro, al had dit ook te maken met de overname van Aer Lingus in augustus 2015.
De cijfers van de Lufthansa Group zijn nog niet uit, gerekend wordt op een netto winst van zo’n 1,5 miljard euro.
Norwegian, op Ryanair en Easyjet na de grootste prijsvechter van Europa, schrijft weer zwarte cijfers. Het Noorse bedrijf maakte in 2015 een winst van 246.2 Noorse kronen, wat gelijk staat aan circa 26 miljoen euro. Vorig jaar maakte de prijsvechter nog een verlies van 1.07 miljard Noorse kronen (zo’n 115 miljoen euro).
De cijfers van Ryanair zijn nog niet binnen, aangezien het fiscale jaar van Ryanair altijd tot en met 31 maart loopt. Vorig jaar ( = 1 april 2014 tot 31 maart 2015) was de winst 866,7 miljoen euro. Dat was al een stijging van 66% ten opzichte van het jaar daarvoor (1 april 2013 – 31 maart 2014). Voor het fiscale jaar eindigend op maart 2016 wordt gerekend op een winst tussen de 1,175 en de 1,225 miljardeuro.
Amerika
American Airlines had een winst van 7,6 miljard dollar, zo’n 6,9 miljard euro. Zonder ‘one-time items’, was dit 6,3 miljard dollar (5,7 miljard euro).
Delta Air Lines sloot 2015 af met een recordwinst van 5,9 miljard dollar, zo’n 5,35 miljard euro. Het is een stijging van 29% ten opzichte van 2014. Het personeel ontvangt 1,5 miljard dollar aan profit sharing.
Southwest Airlines, een Amerikaanse low-cost carrier, behaalde een winst van 2,4 miljard dollar, zo’n 2,18 miljard euro. Ook van Southwest Airlines is bekend dat ze aan profit-sharing doen; de 47.400 werknemers krijgen in april gemiddeld zo’n $13.080 aan winstuitkering uitbetaald. Dat komt neer op 620 miljoen dollar.
United Airlines zag de omzet teruglopen naar 37,9 miljard dollar, zo’n 34,5 miljard euro. De nettowinst schoot echter omhoog naar 7,3 miljard dollar (6,6 miljard euro). Dit was 7x zoveel als in 2014. Het bedrijf benoemde ook specifiek de besparing op brandstof; dat was 4 miljard dollar.
Azië
China Southern Airlines zag de netto winst in 2015 met zo’n 120% stijgen tot 1,77 miljard yuan (iets meer dan 250 miljoen euro).
Emirates Group, bestaande uit de luchtvaartmaatschappij en de afhandelaar Dnata, maakte een winst van 1,5 miljard dollar. Dit is zo’n 1,36 miljard euro. De vliegtuigmaatschappij zelf droeg hier 1,09 miljard euro aan bij.
Garuda Indonesia boog het verlies van 2014 (334 miljoen euro) dit jaar om in een bescheiden winst: 1.075 triljoen rupiah, oftewel meer dan 70 miljoen euro.
In 2015 maakte Singapore Airlines een winst van 288 miljoen dollar, zo’n 262 miljoen euro. Dat verdubbelde bijna de winst van 2014. Singapore Airlines kwam vorig jaar nog in het nieuws nadat ze een (achteraf) verkeerde beslissing hadden genomen qua fuel hedging.