ICAO neemt een aantal maatregelen waarmee vliegtuigen beter gevolgd moeten kunnen worden. Eén daarvan is dat toestellen in een noodsituatie iedere minuut hun locatie moeten kunnen uitzenden, meldt ATW Online.
Na de verdwijning van vlucht MH370, vandaag twee jaar geleden, werd er opgeroepen voor betere ’tracking devices’, apparaten waarmee de positie van een toestel nauwkeuriger bepaald kan worden.
Volgens ICAO hebeben de ‘distress circumstances requirements’ drie concrete gevolgen:
– een toestel moet een apparaat aan boord hebben dat “autonoom de locatie kan doorgeven, ten minste iedere minuut, als het toestel in nood is”.
– toestellen moeten worden voorzien van een methode waarmee flight data recorders binnen korte tijd uit te lezen zijn
– de cockpit voice recorder moet 25 uur kunnen werken, zodat alle delen van de vlucht opgenomen worden.
Hoe maatschappijen de aanbevelingen invullen, schrijft ICAO niet voor. De aanbevelingen zijn volgens ICAO-president Olumuyiwa Benard Aliu ‘in lijn’ met de aanbevelingen die een werkgroep eerder deed. Deze groep onderzocht de verdwijning van MH370. Aliu stelt dat de nieuwe maatregelen ervoor zorgen dat meteen duidelijk is waar het toestel zich bevindt, in een straal van zes zeemijlen (11 kilometer). In 2021 moeten alle maatschappijen de aanbevelingen overgenomen hebben.
Positie
ICAO deed vorig jaar de aanbeveling dat vliegtuigen die over de oceaan vliegen, iedere vijftien minuten een signaal met hun positie moeten uitzenden. Dat systeem wordt al getest en is vanaf 2018 verplicht. Deze maatregel staat los van de aanbevelingen na MH370.