Air France – KLM voegt in de zomer 1,5 procent meer capaciteit toe ten opzichte van vorig jaar. De groei komt met name door Transavia, dat 14,8 procent meer capaciteit gaat bieden. Long-haul en medium-haul gaan slechts marginaal omhoog, meldt het luchtvaartbedrijf.
Op de long-haul routes komt er 0,1 procent capaciteit bij met nieuwe routes naar onder andere de Verenigde Staten , Iran en Kazachstan. De vlucht van Amsterdam naar Dallas (KL669) vervalt door de lage olieprijs. Richting Zuid- en Midden-Amerika biedt met name Air France meer vluchten aan. KLM gaat vaker op Havana en Curaçao vliegen en zet naar Rio de Janeiro de Dreamliner vaker in.
In Azië komen er naar China meer vluchten. Shanghai wordt vanaf Schiphol dertien keer per week bereikbaar met KLM, nu is dat nog elf keer per week. Richting Maleisië verandert het aanbod. Air France staakt de vluchten vanuit Parijs, KLM voegt juist drie middagvluchten toe aan het assortiment.
Naar Japan vermindert KLM het aantal vluchten naar Tokyo, van elf naar acht. In India vermindert Air France het aantal vluchten, maar daarentegen komt Jet Airways naar Amsterdam. In Afrika past KLM de route van een aantal ‘cirkelvluchten’ aan en wordt er vaker naar Kaapstad gevlogen.
Medium-haul
In het medium-haul-segment komen er veel nieuwe routes bij. KLM kondigde gisteren met Alicante al de zevende nieuwe bestemming aan. Ook Dresden, Southampton, Inverness, Genua, Valencia en Ibiza zijn nieuw in het routenetwerk. Toch stijgt het aantal stoelen met slechts 0,7 procent.
Transavia
Het leeuwendeel van de groei komt op naam van Transavia. Dat voegt 36 nieuwe routes toe. De helft daarvan vertrekt vanaf de nieuwe basis in München. Vanuit Frankrijk worden dertien nieuwe routes geopend. Amsterdam en Eindhoven krijgen samen vijf nieuwe Transavia-routes. De maatschappij neemt de komende tijd twaalf nieuwe B737-800’s in ontvangst. Vorige week landde het eerste toestel uit de nieuwe serie op Schiphol.