De CSeries van Bombardier hebben teveel technologie aan boord. Daarom verkoopt het toestel moeilijk, stelt Ed Bastian, president van Delta Airlines volgens het Canadese persbureau The Canadian Press.
“Er zit veel techniek in, dat is een uitdaging. De prijs is ook dusdanig dat er betaald moet worden voor die techniek”, aldus Bastian. “Maar het is een toestel waarvan wij geloven dat het veel verschil kan maken.”
Delta zoekt een vervangend toestel voor de kleine narrowbody’s waarmee nu feedervluchten worden uitgevoerd. Onder andere 120 MD-88’s staan op de nominatie om binnen een paar jaar vervangen te worden. De toestellen zijn gemiddeld 25 jaar oud. Volgens Bastian voldoet de CSeries aan de eisen die Delta heeft, maar is de prijs nog wel een mogelijk struikelblok.
Volgens een woordvoerster van Bombardier heeft het toestel een prijs die ‘concurrerend’ is. “Het toestel heeft de juiste hoeveelheid techniek en heeft de komende twintig jaar een markt”, stelt ze.
Bombardier heeft intentieverklaringen getekend voor 678 toestellen, waarvan er 243 als firm order genoteerd staan. Air Canada is de enige grote klant uit Noord-Amerika.