Boeing wil de nieuwe 777X in 2019 al kunnen afleveren aan maatschappijen. Dit meldt FlightGlobal op basis van twee anonieme bronnen.
Volgens één van de bronnen wordt de tijdsplanning versneld en is het streven voor de ‘entry into service’ nu december 2019. Het certificeringstraject voor het toestel en de motoren zou zijn afgestemd op dit snellere tijdspad. De andere bron, die volgens FlightGlobal bij een airline werkt, bevestigt aan de website dat het nieuwe toestel voor het eind van het decennium bij de eerste maatschappij moet vliegen. De launch-customer is Emirates.
Oorspronkelijk was de planning om de 777X pas in 2020 af te leveren. Wanneer in 2020 is niet duidelijk, dus het kan ook gaan om een minimale versnelling van enkele weken of maanden. Tegenover FlightGlobal ontkent Boeing dat het tijdspad is aangepast. “Er is niets veranderd in het schema. Het programma ligt nog op schema voor een eerste aflevering in 2020.”
De 777X staat nog niet te boek als een verkoopkanon. Er zijn 306 orders genoteerd voor de 777-8 en de 777-9, maar Emirates heeft bijna de helft daarvan besteld: 150 exemplaren. Andere klanten zijn Qatar Airways, ANA, Lufthansa, Etihad en Cathay Pacific
Productielijn
De 777X gaat geproduceerd worden op de productielijn van de 777. Het aantal orders voor dat toestel, loopt de laatste jaren terug. De zogeheten backlog bestaat nog uit 213 toestellen. Op dit moment worden er ongeveer acht toestellen per maand geproduceerd. De 213 toestellen zijn op deze manier binnen iets meer dan twee jaar allemaal gebouwd.
In januari liet Boeing wel weten dat de productielijn vanaf 2017 zeven vliegtuigen per maand gaat afleveren. De komende vijf jaar zouden tweehonderd extra orders nodig zijn om de lijn op dat tempo van zeven toestellen per maand te kunnen houden. Gaten in de productie kosten de bouwer onnodig veel geld.