AirlinesFinancieelNieuwsOnderwerp

Air India leent 155 miljoen dollar om 777’s te kunnen betalen

Air India leent in Duitsland een bedrag van 155 miljoen dollar (138 miljoen euro) om in 2018 drie 777’s af te kunnen nemen bij Boeing. Dit meldt de Indiase krant Economic Times.

De Indiase carrier heeft nog drie 777-300ER’s in de orderboeken staan en moet volgens afspraken met Boeing vijftien procent van de aankoopprijs vooraf betalen. Om dat te kunnen doen, wordt er nu geld geleend in Duitsland. Volgens een hoge official van Air India wordt het geld geleend tegen “zeer gunstige” rentetarieven.

Air India is bezig met een grootscheepse vlootvernieuwing en heeft bij Boeing in 2006 68 vliegtuigen besteld. Omdat de maatschappij de financiën voor de order niet goed rond krijgt, werd de levering van een de 777’s in 2008 nog uitgesteld.

De order kon niet geannuleerd worden; die optie was niet in de koopovereenkomst opgenomen. Boeing bood nog aan om de bestelde 777’s te vervangen door narrowbody’s, maar vorig jaar besloot Air India toch de 777’s af te nemen. De totale order bestaat uit 27 Dreamliners, 23 777’s en achttien 737’s. Het merendeel van de toestellen is inmiddels geleverd.

Verkoop
Om de financiële kas weer op orde te krijgen, werden eerder negen 777’s verkocht en vervolgens weer geleast van een leasemaatschappij.

Help Up de crisis door!

en word vriend

Ook Up in the Sky heeft het moeilijk door de economische impact van het Coronavirus. Ben je fan van Up? Dan kan je ons helpen. Met een kleine bijdrage van 5 euro zijn wij al enorm blij!

Geef je wat meer, dan krijg je er extra’s voor terug. Als je 24 euro doneert, dan schotelen wij je geen advertenties meer voor. Als je een nog grotere vriend wordt, dan sturen we je ook nog eens een code waarmee je gratis ons fotoboek Schiphol.jpg kan bestellen.

Wie wil er nou geen vriend van ons worden?

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close
Close