fbpx
ColumnNieuwsOpinie

Column Bjorn Hassert: Boeing for president!

Zowel Airbus als Boeing zijn recentelijk druk in de weer geweest met octrooien.

De Europeanen verkregen in de VS patent op een flexibele stoelconfiguratie. Airbus wil een rij van drie stoeltjes vervangen door een ‘bankje’, waarop maximaal vier personen kunnen zitten. In beginsel dus niets anders dan wat aanklooien met de armleuningen en veiligheidsgordels.

Lood om oud ijzer, als je het mij vraagt.

Dit is namelijk geen nieuw idee, laat staan een dusdanig uniek concept dat er een patent had moeten worden verleend. Air New Zealand doet dit immers al jarenlang met hun Skycouch.

Waarschijnlijk speelde hun welbekende geografische onnozelheid onze Amerikaanse vrienden weer eens parten. Herinner je je George “Dubjaa” nog?

(c) whateveritisimagainstit.blogspot.com
(c) whateveritisimagainstit.blogspot.com

De man dacht dat Afrika een land was, in plaats van een continent. Zou dus zo maar kunnen dat het Amerikaanse octrooibureau niet op de hoogte was van het bestaan van Nieuw Zeeland, laat staan van Air New Zealand’s Skycouch.

(c) Air New Zealand
(c) Air New Zealand

Lijkt me ook moeilijk om het Airbus concept in de praktijk te laten werken. De vereiste ombouw van vliegtuigcabines vergt namelijk geld en tijd. Op papier lijkt dit aantrekkelijk voor low-costmaatschappijen, die op deze manier vier passagiers in een driezitter kunnen proppen. Maar zelfs als hun klanten niet gillend wegrennen, kan vlootombouw meer kosten dan dit concept aan extra inkomsten oplevert.

Bedenk ook dat de bestaande stoeltjes al aan hoge eisen voldoen. Ze laten wat zitcomfort en beenruimte betreft flink wat te wensen over, maar kunnen wel een kracht van 16G weerstaan. Ook zijn ze op een dusdanige manier geplaatst dat het toestel binnen anderhalve minuut geëvacueerd kan worden.

Ik zeg niet dat het Airbus reservebankje niet aan de geldende eisen zou kunnen voldoen, maar het certificeringsproces zal jaren duren. Dus Airbus: zet het maar op jullie To Do lijstje, net als ‘OMG wat doen we met de A380?’ En ‘Stop dat geklooi met de A320Neo motoren. ZSM!’

Nee, dan Boeing. Hun intelligente en pragmatische aanpak brengt ons… het zelfreinigend toilet! Nooit meer vieze wc deksels of smoezelige kraantjes aanraken in een vliegtuigtoilet. UV licht doodt binnen drie seconden 99,9 procent van alle bacteriën.
Toilet_column-Bjorn
Een slim, simpel, en toepasbaar idee. Als passagiers hebben we hier wat aan. Luchtvaartmaatschappijen hebben er wat aan. Omdat dit toilet veel minder water en bewegende onderdelen nodig heeft, kan het vliegtuig efficiënter gevlogen en onderhouden worden. Ik kan me zelfs voorstellen dat dit concept buiten de luchtvaart toegepast kan worden. In openbare toiletten, bijvoorbeeld.

Boeing of Airbus? Eeuwige discussie, Goof Bakker heeft er hier al eens over geschreven. Ik weet niet hoe je een vliegtuig ontwerpt, bestuurt of onderhoudt, dus ik kan die keuze niet maken. Maar als leek neig ik, op basis van het bovenstaande, naar Boeing.

Boeing mensen lijken me ook wat beter in aardrijkskunde, economie en internationale betrekkingen dan de gemiddelde Amerikaan. Boeing moest zich dus maar eens kandidaat stellen voor het presidentschap. Een strijdkreet hebben ze al: “If it’s not Boeing, I’m not going.”

(c) Boeing
(c) Boeing

Bestel het 192-pagina dikke Schiphol.jpg fotoboek!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en bestel het Schiphol.jpg fotoboek voor €25,- inclusief verzending, ⭐⭐⭐⭐⭐ op Bol.com (4.7 uit 5).

Bestel hier! Voor 15:00 besteld = de volgende dag bezorgd.

Bjorn Hassert

Columnist. Bjorn werkt als strategisch planner op Brussels Airport. In deze column vertelt hij over de passie, verbazing en, heel soms, frustratie die de dynamiek van een luchthaven bij hem oproept.

Gerelateerde artikelen

Back to top button