Nadat Delta hun vijfde class, basic class, introduceerde, volgen nu ook de Amerikaanse airlines United en American met een basic economy class, aldus The Economist. Met de nieuwe budgetclass hopen de maatschappijen de vloer aan te kunnen vegen met low budget maatschappijen.
Hoewel de service en beschikbare faciliteiten in economy class al niet te uitgebreid zijn, willen de Amerikaanse carriers nog een stapje lager gaan.
Volgens de airlines zelf is dit om de concurrentie aan te kunnen gaan met low budget maatschappijen. Echter, sommige mensen denken dat de basic class deel is van een andere strategie. Het doel van basic class zou zijn om een vlucht zo oncomfortabel te maken dat mensen toch hun ticket willen upgraden naar een hogere klasse, aldus The Economist.
Basic class
Basic class reizigers zullen bij Delta genoegen moeten nemen met de minst mogelijke service. Zo meldt Fortune dat reizigers niet meer hun eigen stoel mogen kiezen en beenruimte van 28 inch krijgen in plaats van 30 inch. Ook mogen passagiers geen gratis ruimbagage mee mogen nemen en is een upgrade niet meer mogelijk. Tot slot zullen maaltijden, drankjes en snacks ook niet bij het ticket horen.
Pay less, for less
Scott Kirby, President van American Airlines, suggereerde dat de helft van de passagiers van American wel iets zien in een basic class ticket. Volgens Kirby heeft dit te maken met het feit dat veel van hen geen frequent flyers zijn, en vaak niet eens gebruik maken van de services die een legacy carrier aanbiedt.