De Autoriteit Consument en Markt (ACM) begint een onderzoek naar de positie van KLM op Schiphol. Dit meldt Trouw. De ACM wil uitzoeken of KLM teveel financiële en operationele voordelen krijgt van de luchthaven.
Het onderzoek begint na klachten van andere luchtvaartmaatschappijen, stelt Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM tegenover Trouw. “KLM heeft een bevoorrechte positie vanuit de gedachte dat dit de netwerkkwaliteit van Schiphol op peil houdt.”
De ACM gaat kijken of er op Schiphol een ‘level playing field’ is en of KLM voordelen geniet die niet nodig zijn om de positie van Schiphol op peil te houden. Na het onderzoek kan de ACM eventueel boetes opleggen als er teveel voordeel blijkt te zijn.
Hoe groot de rol van KLM moet zijn om de hubfunctie van Schiphol te behouden, weet Fonteijn niet. “Ik denk dat veel mensen het wel fijn vinden dat je vanaf Schiphol met KLM alle kanten op kan, maar misschien is dat niets meer dan emotie.” Andere maatschappijen bieden immers ook veel verbindingen aan.
Diverse belangen
Als extra dilemma ziet Fonteijn de rol van Schiphol als commercieel bedrijf en voor het publieke belang: goede verbindingen zijn in het belang van Schiphol en Nederland, maar niet altijd in het belang van KLM. De discussie rond landingsrechten voor de golfmaatschappijen is hier een goed voorbeeld van.
De VNV laat zich op Twitter kritisch uit over het onderzoek en wil dat juist de golfmaatschappijen worden aangepakt.
NL en EU ten voeten uit.Ons navelstarend de kaas van het brood laten eten door degenen waar het echt niet klopt,ME3 https://t.co/HCMXCvogba
— VNV.nl (@VNVPresident) March 14, 2016