American Airlines zal zich meer gaan focussen op haar medewerkers, nu het meeste van de integratie met US Airways is voltooid. Dit meldt Air Transport World.
Doug Parker, CEO American Airlines, vertelde vorige week op de J.P. Morgan Aviation, Transport en Industrials conferentie in New York dat het management het vertrouwen van de werknemers gaat herwinnen.
American vroeg in 2011 een chapter-11 status aan. Dit is een faillissementsbescherming waarbij schuldeisers tijdelijk hun geld niet kunnen claimen en de maatschappij weer financieel orde op zaken kan krijgen. In de jaren die daaraan voorafgingen, maar ook daarna, moesten medewerkers een deel van hun loon inleveren en andere concessies doen. Maar nu de maatschappij een nettowinst rapporteerde van 7,6 miljard dollar (zo’n 6,8 miljard euro), moet het bedrijf haar werknemers belonen, aldus Parker.
Hij gaf toe dat de verhoogde salarissen de ‘bottom line’ van de maatschappij zou raken, maar American moet volgens hem betrokken en enthousiast personeel hebben. “De geschiedenis is al erg genoeg geweest”, zegt Parker.
Daarnaast plant American om 3 miljard dollar (zo’n 2,7 miljoen euro) te investeren in haar product aan boord en clublounges om de klantervaring in de komende jaren te verbeteren.