Een Embraer 190 van KLM Cityhopper (vlucht KL1986) is op 7 maart 2016 betrokken geraakt bij wat de Franse Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) een “serieus incident” noemt. De BEA is vergelijkbaar met de Nederlandse onderzoeksraad voor veiligheid.
De Embraer was aan het taxiën om vanuit Basel/Mulhouse Airport (op de Frans-Zwitserse grens) naar Schiphol te vliegen. Vlak voor het begin van de landingsbaan werd de crew verteld om op baan 33 op te lijnen, na de vertrekkende Dornier 328. Oftewel: line up runway 33 after the departing Dornier 328. De KLM las terug: line up for takeoff.
Alvast de baan oprijden voordat je de lucht in mag is een normale instructie van de luchtverkeersleiding. In dit geval was dit absoluut niet de bedoeling, want aan het andere uiteinde van de baan (baan 15) stond een Dornier DO-328 van Skywork klaar om richting Bern te vertrekken. Dit vliegtuig mocht dan ook vertrekken, omdat de luchtverkeersleiding in de veronderstelling was dat de Embraer van KLM Cityhopper nog voor de baan stond te wachten. De Dornier vertrok, en klom over de opgelijnde Embraer heen.
In de luchtvaart moet altijd rekening worden gehouden met een eventuele afgebroken start. Dat is dan ook een van de redenen dat de Franse BEA het een serieus incident noemt. De runway incursion wordt momenteel onderzocht.
Onderzoek
Een woordvoerder van KLM Cityhopper laat aan Up in the Sky weten dat het toestel van KLM stil stond en dat de situatie bekend was bij de verkeersleiding en bij de bemanning van de KLM-Embraer. “De uiteindelijke minimale afstand tussen beide toestellen was circa 500 meter”, aldus de zegsman. Zowel de BEA als KLM Cityhopper zijn een onderzoek gestart. Daarover worden nog geen inhoudelijke uitspraken gedaan.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!