Piercarlo Ciacchi draait barrel rolls om de gigantische bommenwerper, die door de dikke Floridijnse morgenlucht ploegt. Ik zit back seat, en schiet platen van deze onwaarschijnlijke aanblik.
Op mijn negende verjaardag kreeg ik een bouwdoos van deze gigant. Ik had nooit gedacht er ooit eentje in werkelijkheid te zien. Laat staan vliegen. Nu hang ik ernaast.
Pierre nadert de grote Superfortress dicht. Hij heeft uitgebreid gebriefd met de captain. Ik mocht er niet bij zijn, maar je kunt aannemen dat hij weet wat hij doet, als ex-lid van Frecce Tricolori.
Enorme cirkels draait de immense bommenwerper boven de Atlantic Coast terwijl de nimble Macchi S211 om de gigant dwaalt en dwarrelt. Het valt me op hoe rap het witte toestelletje op gasbewegingen reageert. Ik zie de gasschuif en de knuppel tussen mijn knieën frantic bewegen, terwijl Piercarlo in perfecte formatie met de Superfortress blijft.
De paringsdans van deze twee vogels begòn al heftig: de controller op het veld waarschuwde voor de wake turbulence, en hoewel Piercarlo perfect getimed van de remmen ging, zo veel mogelijk off wind van de op de runway gecentreerde gigant, krijgen we nog rake klappen tijdens de climb out.
De backdrop even later is awesome: ik zie het gigantische VAB van de NASA aan de spiegelende Indian River staan. Twee Amerikaanse iconen gecombineerd: de Boeing B-29, en de geboorteplaats van de Saturnus 5. Twee symbolen uit de tijd dat de Amerikaanse technische superioriteit nog onbetwistbaar was.
Vol van indrukken zweven we terug naar het veld, en laten Fifi haar weg vervolgen naar Fort Lauderdale. Dit zouden meer mensen moeten zien, denk ik.
Toevallig; een paar dagen geleden sprak ik bij de koffieautomaat op Titusville de flight engineer van het gevaarte, Brad Pilgrim. Hij vertelde dat hij en zijn maten erover denken om Fifi naar Europa te brengen. Een prachtig idee, want dan kunnen tienduizenden liefhebbers zoals u van deze prachtmachine genieten. Al heeft de B-29 nauwelijks historic significance op ons continent. Maar hoe dan ook: Japan, dat zal ‘m wel niet worden.
Goof Bakker.
Piercarlo Ciacchi en Juriaan Steenland (NL!) zijn dé mannen om te benaderen als u (vlieg)zaken in Florida
wilt doen. Van businessjets tot uren bouwen: hun kennis is immens en hun netwerk nog groter. Stuur mij
gerust een mailtje, dan leg ik contact. Aanrader!
Fifi facts
= Kosten per uur: 9000 dollar
= Meevliegen in de neus: 1400 dollar, elders 600
= Uren onderhoud per vlieguur: 150
= Verbruik: 1500 liter per uur; Avgas in Nederland kost 2,50 per liter
= Laatste B-29 in de USAF: 1964
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.