De Indiase overheid gaat maatschappijen verplichten om naar kleine steden op het platteland te vliegen. Daardoor moeten zij snel regionale vliegtuigen aanschaffen, meldt Reuters.
Zo’n 350 vliegvelden op het platteland van India zijn momenteel niet in gebruik. De regering wil een groot deel daarvan heropenen, om zo meer burgers toegang te geven tot de luchtvaart.
Luchtvaartmaatschappijen willen niet vrijwillig daarheen vliegen, omdat dat niet rendabel is. Veel van de vliegvelden zijn niet meer dan verlaten ‘airstrips’. Daarom wil de regering de maatschappijen verplichten om toch lijnvluchten te openen.
Om weer naar die regionale vliegvelden te kunnen vliegen, zijn er veel kleine vliegtuigen nodig. Diverse Indiase maatschappijen zijn daardoor inmiddels in gesprek met fabrikanten van turboprops.
Air India wil haar vloot van regionale vliegtuigen voor eind 2017 met veertig toestellen vergroten, waaronder dertien turboprops. De maatschappij heeft nu al acht vliegtuigen van ATR en drie CRJ-700’s van Bombardier. Ook low-costcarrier Spicejet, dat nu dertien Q400’s heeft, wil meer turboprops kopen.
Fabrikanten van kleine vliegtuigen zijn blij met het Indiase luchtvaartbeleid. John Moore, hoofd verkoop bij ATR, heeft laten weten dat hij verwacht om in de komende drie tot vijf jaar zo’n negentig toestellen te verkopen in het land. Nu vliegen er slechts dertig ATR’s in India rond.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!