Het was niet zo’n spektakel als toen KLM een rondje boven Nederland deed met de nieuwe Dreamliner, maar ondanks de recente aanslagen in Brussel besloot KLM om vrijdag toch met een aantal genodigden een rondje boven Nederland te vliegen met haar nieuwste aanwinst: de Embraer 175+. Up in the Sky mocht ook mee.
De Embraer 175+ is eigenlijk gewoon een Embraer 175, maar dan met wat nieuwe features waardoor die is omgedoopt tot 175+. En KLM, of beter gezegd KLM Cityhopper, is de eerste maatschappij in Europa die met de nieuwe versie vliegt. “Niemand kent ons eigenlijk,”, zei managing director Boet Kreiken van KLM Cityhopper (KLC) voorafgaand aan de rondvlucht. “Dat is ook helemaal niet erg. We zijn een soort franchise van KLM.”
Wel een behoorlijk grote franchise, want elk vierde of vijfde toestel dat opstijgt of landt op Schiphol, is er een uit de KLC-vloot. In september van dit jaar bestaat KLC vijftig jaar en beschikt tegen die tijd over een overwegend Braziliaanse vloot. De twintig Fokker 100’s van KLC zijn al vervangen door dertig Embraer 190’s, het grotere boertje van de 175. Nu is het de beurt aan de Fokker 70’s om plaats te maken voor de Embraer 175.
Het eerste toestel haalde KLM afgelopen week op, deze wordt vanaf 27 maart ingezet. In eerste instantie op de route naar Stavanger, later volgen onder andere Brussel, Turijn en Manchester. Uiteindelijk zal het hele KLC-netwerk van 57 bestemmingen worden bediend met het Braziliaanse vliegtuig. “De uitfasering van de Fokker 70 moet begin 2018, in het eerste of tweede kwartaal, zijn afgerond,” zegt Kreiken. De managing director van KLC is in zijn nopjes met de Embraer als opvolger van de Fokkers, die op een respectabele leeftijd van rond de twintig jaar uit de vloot gaan. “We hadden de laatste batch van de Fokkers,”, herinnert Kreiken zich.
Volgens hem is de Embraer voor het netwerk van KLC het ‘beste product op de markt’. Het toestel is aanmerkelijk zuiniger, zo’n 18 procent en vergt minder onderhoud waardoor er meer slagen gemaakt kunnen worden. Dankzij de harmonisatie van de vloot zijn er bijvoorbeeld ook minder simulatoren nodig. “Overall is er een veel lagere cost of complexity.”
De Embraer 175 biedt plaats aan 88 passagiers, de stoelen staan in rijen van twee zodat passagiers niet meer ingeklemd zitten tussen mede-passagiers.
Het eerste toestel ruikt van binnen zoals een nieuwe auto, heel fris en naar nieuw leer. De rugleuningen van de stoelen zijn iets dunner. “Dat voelt misschien iets harder, maar het zijn maar korte vluchten,” zegt Kreiken. Dat ze iets harder aanvoelen klopt, maar dankzij die dunnere en hardere leuning hebben passagiers wel veel meer beenruimte.
Ook de piloten zijn zeer te spreken over het nieuwe toestel. De bediening gaat bijna vanzelf, zo zeggen zij. De middagvlucht boven Nederland verloopt een beetje hobbelig, maar dat komt niet door het toestel maar door het dikke wolkendek dat de genodigden in eerste instantie ook het zicht op Nederland ontneemt. In de loop van de vlucht worden het weer en het uitzicht beter en zoeft de Embraer via Leeuwarden naar het zuiden van het land en via de Rotterdamse haven terug naar Schiphol.
KLC krijgt tot en met begin 2018 nog zestien Embraers 175 in de vloot om de Fokker 70’s te vervangen. Samen met HOP!, de low-cost dochter van Air France hebben ze een optie op nog eens vijftien van deze toestellen.
Door Eva Schouten