Luchtvaart is een cyclische business: veel oude wijn in nieuwe zakken.
Zo gaan veel Amerikaanse maatschappijen dit jaar ‘Basic Economy’ tickets verkopen. Je krijgt dan een stoeltje in Economy toegewezen, en voor enige vorm van service betaal je extra. Oude wijn in een nieuwe zak: Transavia runde al eerder zo’n ‘virtuele’ lagekostenmaatschappij.
Het verschil is dat Transavia destijds ondernemerschap toonde en daarmee, weliswaar met een omweg, succes als lagekostenmaatschappij afdwong. De Amerikaanse maatschappijen daarentegen liften gewoon mee met de succesvolle budget airlines, Southwest voorop. ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’ lijkt de makkelijkste weg, maar schijn bedriegt.
Elke onderneming is namelijk uniek. Wat werkt bij de een, kan mislukken bij de ander. Nietwaar, Louis van Gaal?
Daarnaast zal een ondernemer die met bloed, zweet en tranen een succesvol bedrijfsmodel of product lanceert altijd een voorsprong houden op na-apers. Southwest heeft zich in de afgelopen decennia geprofileerd als de Messi van de lagekosten klasse. Het nieuwe Basic Economy tenue verhult niet dat hun ‘conventionele’ concurrenten maar matig getalenteerde amateurs zijn in deze koningsklasse. De uitslag van deze wedstrijd laat zich raden.
In de luchtvaart wordt fel geconcurreerd. Gecalculeerd risico’s nemen hoort erbij. Korte termijn denken niet, want corporate bijziendheid helpt de concurrent juist in het zadel.
Zo werd Fokker gedumpt omdat er in hun niche, de 50 -110 zitters, geen droog brood meer te verdienen zou zijn. Oude wijn in een nieuwe zak: Embraer heeft sindsdien een wereldwijd imperium gebouwd in dit marktsegment.
En toen Martinair stopte met passagiersvluchten, begon de opmars van TUI. Oude wijn in een nieuwe zak. Extra pijnlijk: voorganger Arkefly begon dit succesverhaal met 767’s, die als economisch te oud werden beschouwd om Martinair uit de rode cijfers te kunnen houden.

Ook Martinair’s vrachtactiviteiten dreigen het slachtoffer te worden van zinloos geweld. Ongevraagd advies: KLM, nodig Martinair en je klanten eens uit voor een avondje zwaar doorzakken in de kroeg. Schiphol, de VNV en de overheid mogen ook langskomen. Geen stropdassen, en wie Spa Blauw bestelt is af.
Vertel elkaar eens eerlijk wat jullie echt van elkaar vinden. Praat eens een aantal pijnlijke zaken uit. Zoals de zwanenzang van Martinair.
Als de lucht geklaard is, werk dan samen een plan uit om ‘m weer met vrachtvliegtuigen te vullen. Maak je unieke toegevoegde waarde te gelde, zoals je reputatie als vervoerder van pharma, perishables en vracht die alleen via de neus naar binnen kan.
Innoveer, zoals Lufthansa doet met myAirCargo. Focus op kwaliteit en op samenwerking. Neem besluiten op basis van harde feiten en een heldere visie. Schiphol moet zorgen voor voldoende capaciteit en een scherpe prijs-kwaliteit verhouding, de overheid voor de juiste landingsrechten en goede verbindingen met de luchthaven.Zowel multi-modaal als digitaal uiteraard.
Maar bovenal: geef niet op!
Moeilijk? Zeker weten. Maar het alternatief is oude wijn in nieuwe zakken. Zonder KLM- logo.