SAS houdt de A340-300 langer in dienst dan gepland. Dit stelt CEO Rickard Gustafson in een interview met Business Insider.
De reden dat SAS de widebody’s nog niet afstoot, zijn de lage olieprijzen. Daardoor worden de A340’s een aantrekkelijker toestel ten opzichte van nieuwere toestellen als de A330-300 en de A350, aldus Gustafson. Hoewel de A330 en A350 minder brandstof verbruiken, zijn ze overall duurder.
“Toen we nieuwe toestellen bestelden, deden we dat op basis van de kerosineprijs. Die stond op duizend dollar per ton. Nu is dat de helft”, stelt Gustafson. De A340’s zijn in totaal goedkoper dan nieuwe toestellen. “Het kost honderden miljoenen dollar om nieuwe teostellen te kopen. We vliegen met onze A340’s voor een tiende van dat bedrag”, meent de CEO.
Vloot
SAS heeft op dit moment acht A340-300’s in de vloot. De viermotorige toestellen zijn in 2001 en 2002 geleverd. Bij Airbus heeft de carrier vier A330-300’s en acht A350-900’s besteld.