China Airlines gaat in december met de A350-900 naar Schiphol vliegen. De vluchten gaan direct van Taipei naar Amsterdam.
Op 2 december zal de eerste A350 van de maatschappij aankomen in Nederland. De geplande landingstijd is om 06:25. Het toestel is dan op 1 december om 23:40 vertrokken uit Taipei voor vlucht CI 073. China Airlines hoeft het blijkbaar niet van een maximale inzet van het materieel te hebben, ruim 10 uur staat de A350 vervolgens op Schiphol. De terugvlucht (CI 074) vertrekt om 17:00 en komt een dag later om 12:25 aan.
Er worden vier vluchten per week uitgevoerd. Vertrek van Schiphol is op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag.
Codeshare
China Airlines en Air Europa zijn een codeshare aangegaan. Passagiers van China Air kunnen daardoor op Amsterdam overstappen naar Madrid. Op Frankfurt kan ook de link naar Madrid gemaakt worden.
Naast een directe verbinding naar Schiphol, krijgen ook Rome, Wenen en Frankfurt een A350 van de maatschappij op bezoek. De routes naar Rome en Wenen zullen dan ook rechtstreeks worden uitgevoerd. De carrier breidt het aantal (eveneens rechtstreekse) vluchten van Frankfurt naar Taipei uit naar zeven per week. Bij Airbus zijn veertien A350’s besteld, die oudere A340’s en A330’s gaan vervangen.
Bangkok
Met deze wijziging stopt China Airlines op de route Amsterdam-Taipei niet meer op Bangkok. Deze dagelijkse route (met een A340) komt te vervallen bij het ingaan van de nieuwe directe verbinding. Op vragen van Up in the Sky zegt China Airlines de rechten te behouden om tussen Thailand en Nederland te vliegen. De verandering is strategisch van aard. De maatschappij denkt door direct naar Europa te vliegen zich als marktleider tussen Taiwan en Europa te versterken. De verwachting is dat er meer zakenreizigers en toeristen van en naar Taiwan zullen gaan.
Met het stoppen van de A340 vlucht Amsterdam-Bangkok vervalt 33% van de wekelijkse rechtstreekse stoelen. Of andere maatschappijen in het gat van bijna 2.000 stoelen gaan stappen is niet bekend.
Concurrentie
Vanuit Amsterdam vliegt KLM dagelijks met een Boeing 777 (mix van -300 en -200) naar Taipei. Vanuit Frankfurt, Rome en Wenen gaan geen directe vluchten naar Taipei. Taiwanese concurrent Eva Air vliegt naar Amsterdam en Wenen met een tussenstop op Bangkok.
A350
In de A350 van China Airlines gaan 306 passagiers in drie klassen. Voorin bevindt zich de premium business class met 32 stoelen. Het plafond zal verhoogd zijn en de stoelen kunnen volledig plat. Er zal alleen (hand)bagageruimte zijn aan weerszijden van het toestel. In het midden komen geen overheadbins, waardoor er 55cm meer ruimte is. Vervolgens is er een premium economy sectie met 31 stoelen die 20″ breed zijn en een pitch van 34″ hebben. Per rij komen er 7 stoelen in deze klasse. Tenslotte is er de economy class met family couch seating en 243 plaatsen. Deze stoelen komen in een 3-3-3 opstelling en zijn 18″ breed. De pitch zoals passagiers die beleven zal 34″ zijn (maar in werkelijkheid dus minder). De family couch is een rij van drie stoelen die tot een bed omgetoverd kan worden. Momenteel biedt China Airlines dit aan op B777 vluchten naar de VS en Frankfurt.