De joint-venture Bell-Boeing gaat beginnen met het ontwerpen van de CMV-22B, een langeafstandsversie van de bekende V-22 tiltrotor. Het bedrijf heeft daarvoor een contract gekregen van de Amerikaanse marine ter waarde van 151 miljoen dollar.
Bell-Boeing gaat de V-22 extra brandstofcapaciteit geven, zodat het bereik stijgt van 860 naar 1.150nm (zo’n 2000 kilometer). Ook zullen de communicatiesystemen aan boord verbeterd worden.
De CMV-22B gaat gebouwd worden in Philadelphia en Fort Worth, Texas, waarna de finale assemblage plaatsvindt in de gezamenlijke fabriek van Bell en Boeing in Amarillo, eveneens in Texas. Daar moeten de eerste toestellen in 2020 worden afgeleverd.
Een V-22 kan 24 manschappen vervoeren of 9000 kilo aan goederen. Door het tiltrotor concept combineert de machine de voordelen van een helikopter (verticaal opstijgen) met de snelheid en het bereik van een turbopropvliegtuig.
Het is de bedoeling dat de CMV-22B’s de Northrop Grumman C-2 Greyhounds van de Amerikaanse marine gaan vervangen.