KLM gaat de motoren van de 787’s van Xiamen Airlines onderhouden. Beide maatschappijen zetten gisteren de handtekeningen onder het contract voor de komende tien jaar.
Xiamen Air heeft zes 787-8’s in de vloot en heeft de toestellen uitgerust met GEnx-motoren. Deze motoren hangen ook bij KLM onder de 787-9 en worden op Schiphol-Oost onderhouden. De Chinese carrier is de eerste maatschappij die het onderhoud van de GEnx-motoren uitbesteedt aan KLM.
Beide maatschappijen hebben sinds vorig jaar een samenwerkingsverband. Het nieuwe contract is een versteviging voor die samenwerking, meent Che Shanglun, CEO van Xiamen Airlines: “Ik geloof erin dat dit tot een nog nauwere en bredere samenwerking tussen beide luchtvaartmaatschappijen leidt.”
Voor KLM Engineering & Maintenance is het contract een bevestiging van de goede reputatie, stelt executive vice president Frank Terner. “We zijn trots dat Xiamen Airlines opnieuw het vertrouwen uitspreekt door onze launch-customer te worden.”
Het contract loopt tien jaar en levert KLM E&M in totaal 125 miljoen dollar op. KLM krijgt zelf 25 787’s met GEnx-motoren.