SriLankan Airlines zou in gesprek zijn met een maatschappij uit de Perzische Golf. Mogelijk neemt die onbekende maatschappij een belang in de Sri Lankaanse carrier, schrijft Sri Lanka’s Sunday Times.
De Sri Lankaanse regering wil de maatschappij weer winstgevend zien te maken. De verliezen zijn inmiddels opgelopen tot meer dan een miljard dollar. Eind vorig jaar besloot de maatschappij de routes naar Europa fors in te krimpen. Onder druk van de toeristische sector werd dat plan uiteindelijk minder groots uitgevoerd.
De regering wil de maatschappij winstgevend krijgen door een buitenlandse airline aan de maatschpapij te koppelen of door buitenlands kapitaal te investeren, zei de minister van buitenlandse handel vorige week volgens ch-aviation. Binnen een paar maanden zou er een voorstel moeten liggen voor één van beide opties.
Golfmaatschappij
Met welke maatschappij SriLankan in gesprek zou zijn, is niet duidelijk. Dat het één van de ‘grote drie’ is, lijkt wel zeker. Etihad, Emirates en Qatar hebben allemaal al belangen in andere maatschappijen, die bijna allemaal noodlijdend waren toen de golfmaatschappijen aan boord stapten.
Emirates had tussen 1998 en 2008 al een flinke vinger in de pap bij – toen nog – AirLanka. Na tien jaar besloot de maatschappij het belang van ruim 43 procent weer terug te verkopen aan de Sri Lankaanse regering.
Narrowbodies
SriLankan-CEO Suren Ratwatte liet in december vorig jaar nog weten dat de maatschappij meer narrowbodies nodig heeft dan widebodies. Bij Airbus staat op dit moment een order voor vijf A350-900’s.