Het Russische onderzoeksteam vermoedt een pilot error bij de flydubai crash. De B737 crashte nabij Rostov aan de Don airport met ruim 600 km/u op de grond, zo blijkt uit de black box.
Het Interstate Aviation Committee (IAC) maakte dit bekend in een tussenrapport. In een reactie zegt flydubai op de eindresultaten te wachten, voordat het conclusies trekt.
In een hoek van 50 graden raakte het toestel met hoge snelheid de grond (foto’s crashsite). Alle 62 inzittenden kwamen om.
Go Around
Uit verdere gegevens van de flight recorders blijkt dat er twee eerdere landingspogingen waren. De eerste landingspoging werd op de hand gedaan en vond plaats in zeer slecht weer. Na het afbreken wachtte het toestel op iets betere omstandigheden. Ook de tweede poging ging op de hand. De 737 bereikte een hoogte van 220 meter toen de go-around wederom werd ingezet met take-off vermogen op de motoren.
Nosedive
Volgens het rapport werd bij de derde poging op een hoogte van 900 meter de yoke naar voren geduwd. Tegelijk werd de stabilizer 5 graden in nosedive positie gezet. Wat volgende was een snelle daling met een versnelling tot -1 g, zo staat in het rapport. Daaropvolgende acties van de crew zorgden niet voor het voorkomen van een botsing met de grond.
Pilot Error
Volgens het onderzoek is er geen indicatie dat er een technisch probleem met het vliegtuig was. Ook het vliegveld en de apparatuur functioneerde naar behoren ondanks het weer. Momenteel wordt de data van de cockpit voice recorder geanalyseerd.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!