Het Belgische VLM heeft het water aan de lippen staan volgens Vlaamse krant De Tijd.
Het personeel kreeg het loon te laat uitbetaald omdat er niet voldoende geld was. Door de eis van de ticketinkomsten verwerker Wirecard om extra krediet over te maken, was er onvoldoende geld om de lonen uit te betalen. Dat legt de CEO van VLM uit in de krant.
Verlies
Een bron van De Tijd zegt dat VLM over 2015 een verlies van € 13,5 miljoen heeft geleden. Dit heeft het eigen vermogen van de maatschappij opgemaakt. De krant ziet de sale-and-leaseback van vier toestellen als teken aan de wand. VLM zegt de resterende zes nog luchtwaardige toestellen via een gelijkwaardige constructie te kunnen verkopen. De CEO ziet dan nog geen acute problemen. Hij zegt in De Tijd: “We zijn hier nog maar een goede acht weken aan de slag, we gaan kijken of een herfinanciering nodig is. Het is te vroeg om van een kapitaalverhoging te spreken.”
2015
VLM opende in 2015 een flink aantal routes die ook snel weer gesloten werden. Vanaf de basis Antwerpen ging het naar Birmingham en Geneve. Ook de lijndienst Rotterdam-Hamburg verdween snel weer. De tweede uitvalsbasis Luik ging ook dicht na korte tijd en de vier bestemmingen werden opgedoekt.
Superjets
De in 2014 bestelde Sukhoi Superjets werden weer afbesteld. Maar de Fokker 50 vloot van ruim 20 jaar oud is aan vernieuwing toe. VLM opende een basis in Friedrichshafen na het faillissement van InterSky en neemt die routes over. Volgens de CEO zijn de routes succesvol. VLM heeft volgens De Tijd twee externe consultants aangenomen. Eén van hen werkte eerder voor Intro Aviation, het voormalige moederbedrijf van VLM.