Het aantal kapingen van commerciële vliegtuigen is in de afgelopen jaren sterk gedaald. Dit blijkt uit gegevens van Aviation Safety Network.
Mede vanwege de komst van de beveiligde cockpitdeur en de strengere veiligheidscontroles op luchthavens is het voor vliegtuigkapers tegenwoordig vrijwel onmogelijk om ongeautoriseerd toegang te krijgen tot de cockpit en daarmee de controle van een vliegtuig over te nemen.
In de periode van 1987 tot aan de aanslagen in de Verenigde Staten in 2001 vielen er 580 dodelijke slachtoffers als gevolg van kapingen van commerciële vliegtuigen. In de vergelijkbare periode van 2001 tot en met 2015 zijn dit ‘slechts’ vijf dodelijke slachtoffers. Dit betreft een daling van meer dan 99%. Daarnaast zijn ook het aantal incidenten sterk gedaald, zo blijkt uit het onderzoek van ASN.
Onlangs was er een toestel van vliegtuigmaatschappij EgyptAir gekaapt door een passagier met een nep-bomgordel. De kaper eiste de bemanning om te landen in Sicilië vanwege persoonlijke redenen. Eenmaal geland in Sicilië gaf de man zich over aan de autoriteiten. Geen van de inzittenden, waaronder zes Nederlanders, raakten bij dit incident gewond.
ASN data show a decline in the number of hijackings per year since 2001. #MS181 pic.twitter.com/p9blYAg1ZX
— Aviation Safety Net (@AviationSafety) 29 maart 2016