De Amerikaanse luchtmacht heeft grote stappen gezet in de ontwikkeling van de opvolger voor de A-10 Warthog. Dit zei een hoge generaal donderdag. “Mijn jongens zijn op dit moment in het ontwikkelproces van een programma van eisen voor een opvolger van het CAS vliegtuig,” zo zei luitenant-generaal Mike Holmes, plaatsvervangend hoofd voor strategische plannen en eisen.
Het definiëren van de eisen is de eerste concrete stap in de ontwikkeling van een vervanger voor de close-air support (CAS) missie. Al minstens een jaar is de Amerikaanse luchtmacht het idee aan het bestuderen van een ‘single-role’ A-X, de veelgebruikte benaming voor een A-10.
Zodra de eisen zijn vastgesteld kan de volgende stap worden gezet. Hierin wordt volgens Holmes bepaald wat de meest kosteneffectieve wijze wordt om aan die behoefte te voldoen. Er zal een keuze worden gemaakt door drie alternatieven af te wegen: het bouwen van een nieuwe A-X, met behulp van bestaande vliegtuigen aan de CAS missie meedoen of de verlenging van de levensduur van de A-10. Het is de bedoeling om in 2022 afscheid te nemen van de A-10.
Volgens ambtenaren en analisten moet de luchtmacht in gedachten houden dat de missie drastisch veranderd is sinds de A-10 werd ontwikkeld in de periode rond 1970. Vandaag de dag kan de luchtmacht CAS missies uitvoeren met bommenwerpers en gevechtsvliegtuigen zoals de F-15, F-35 en B-1. UAV’s, zoals de MQ-1 Predator en MQ-9 Reaper kunnen ook een aanvulling zijn op de missie.