Dublin Airport zegt een tweede baan te gaan bouwen voor € 320 miljoen. De baan van 3.100 meter komt 1,6 kilometer ten noorden van de huidige baan. In 2020 moeten de eerste toestellen landen.
In 2007 kreeg het vliegveld al toestemming de baan te bouwen. Door de economische tegenwind en terugval van passagiersaantallen werd de aanleg uitgesteld.
Groei
Dublin Airport groeit echter hard en zag in 2015 al 25 miljoen passagiers. Hiermee werd het record van 2008 verslagen met 2 miljoen reizigers. Volgens de BBC is de verwachting dat de luchthavengelden omhoog gaan om de baan te kunnen betalen.
De CEO van het vliegveld zegt erover: “Dublin Airport’s north runway will significantly improve Ireland’s connectivity supporting trade, foreign direct investment and tourism. We are very conscious of balancing the national and business needs with those of our local communities and we will continue to work closely with our neighbours in relation to this project.”
De Ierse minister van Transport zegt dat de baan het toerisme een spurt zal geven. “This project is of major strategic importance to Ireland as an island economy, in terms of improved connectivity. It has the potential to create thousands of jobs, both directly and indirectly, over the coming years.”
De bouw begint in 2017. De capaciteit van de luchthaven moet dan in 2020 vergroot zijn. In 2007 was de deal dat een derde van de nachtvluchten niet meer plaats zou vinden in ruil voor toestemming voor een tweede baan. Momenteel draait het vliegveld nog niet op volle capaciteit, maar op piekuren is de huidige enkele baan maximaal in gebruik.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

