Alaska Airlines kwam als winnaar uit de bus in de overnamestrijd met JetBlue om Virgin America. Analisten zeggen tegen Business Insider echter dat JetBlue op lange termijn weleens de winnaar kan zijn.
Virgin America overname
Maandag werd bekend dat Alaska Airlines voor $ 2,6 miljard Virgin America overneemt. Daarnaast moeten nog schulden en leasecontracten worden overgenomen waardoor Alaska ongeveer vier miljard kwijt is. Het betaalt daarmee twee keer zoveel als de beurswaarde voor de overname. De twee maatschappijen moeten onder één naam (Alaska) en één licentie gaan vliegen vanaf 2018.
Veel verschillen
De verschillen tussen Virgin en Alaska zijn groot, zegt analist Harley Manning. Alaska kan grote hordes tegenkomen als Virgin geïntegreerd moet worden. Beide maatschappijen staan hoog aangeschreven bij hun klanten, maar krijgen dit op een wezenlijk andere manier voor elkaar.
Alaska heeft wat Scandinavisch, strak en vriendelijk met veel waarde voor de ticket prijs. Virgin is juist cool, hip en aantrekkelijk. Door de grote verschillen is het lastig een gulden middenweg te vinden. Daar zouden klanten van beide maatschappijen zich niet thuis bij kunnen voelen. Volgens Manning ben je als vaste Virgin klant niet zomaar blij met een Alaska vlucht. Eén van de twee maatschappijen zal het onderspit delven. Dat kan er maar één zijn: het overgenomen Virgin America. Hier zit de verborgen winst voor JetBlue.
JetBlue
JetBlue lijkt veel meer op Virgin dan op Alaska. Volgens Manning is JetBlue vol persoonlijkheid en is een klein beetje eigenwijs. Ook het eten en entertainment zal Virgin klanten bekend voorkomen. De verwachting is dus dat trouwe Virgin klanten op zoek gaan naar een nieuwe maatschappij waar ze zich weer thuis voelen en dan komt JetBlue dichtbij. Daar komt bij dat JetBlue niet $ 4 miljard hoeft te betalen.
Uitdagingen
Alaska Airlines zal veel moeite hebben de Virgin klanten te behouden. De hippe maatschappij zal er nog een jaar of twee zijn, maar daarna is het over en uit. Hoe die klanten zover te krijgen dat ze over gaan stappen naar Alaska is de grote vraag.
Ook zal de integratie van beide bedrijven niet zonder slag of stoot verlopen. De cultuurverschillen zijn groot en niet zomaar tot één bedrijf verenigd.
Voordelen
Alaska doet de overname niet zomaar. Er zijn natuurlijk ook veel voordelen. Alaska Airlines versterkt de aanwezigheid op de westkust flink. JetBlue zit voornamelijk op de oostkust en kan in het westen niet zomaar uitbreiden door de sterkere aanwezigheid van Alaska-Virgin. Daarnaast is Alaska nu bij machte om concurrentie te bieden aan Southwest. Voor de overname was de maatschappij er niet groot genoeg voor, maar zijn er 60 extra toestellen.
Alaska is met name bekend in het westen van de VS. Door een dochter van het wereldwijd bekende bedrijf Virgin over te nemen zet Alaska zichzelf op de kaart. Transcontinentale vluchten (van kust naar kust) kunnen waarschijnlijk op een bredere klantenbasis rekenen in het oosten dan eerst. Het zijn juist die vluchten die interessant zijn voor maatschappijen.
Reizigers
Wat betekent het voor de passagiers? Alaska en Virgin opereerden voornamelijk in hetzelfde gebied. Er valt dus een concurrent weg en dan worden prijzen meestal verhoogd. Alaska zegt overigens dit niet te gaan doen. Door de volle vliegvelden in de regio kan er niet zomaar een concurrent (zoals JetBlue) bijkomen.
Alaska heeft al aangekondigd de miles en status van Virgin klanten over te gaan nemen. Daar verandert dus weinig. Mogelijk gaat Alaska schuiven met routes en inzet van toestellen. De klant wordt niet per se beter van de overname.