Air France-KLM topman Alexandre de Juniac verwacht dat er over enkele jaren maar een beperkt aantal low-cost carriers over zijn. Transavia moet daar een grote rol in gaan spelen.
Tijdens het persmomentje op München airport ter gelegenheid van de lancering van de derde Transavia basis sprak De Juniac zijn verwachting uit. De LCC markt groeit in Europa met 8% per jaar, Air France-KLM wil daarvan profiteren met dochter Transavia.
Het moederbedrijf wil zowel de Franse als de Nederlandse tak verder ontwikkelen. Daarnaast moet Trans mee gaan doen in de consolidatieslag van steeds groter wordende maatschappijen.
Consolidatie
Begin jaren 2000 waren de grote maatschappijen aan de beurt. Om te overleven moesten de traditionele maatschappijen groter worden. To eat or be eaten, was het devies. Air France en KLM gingen samen. Lufthansa slokte wat kleinere partijen op, en IAG ging samen met Iberia. Alleen Alitalia bleef alleen over, het moest gered worden door eerst de overheid en daarna Etihad. Nu in deze markt de kaarten geschud zijn gaat de consolidatie verder in de LCC-markt, zo ziet De Juniac de ontwikkeling.
4 tot 5 spelers
“Momenteel zijn er naast de twee grote spelers (easyJet en Ryanair, red) zeven of acht maatschappijen met circa vijftig toestellen. Consolidatie zal in deze groep plaatsvinden,” zegt De Juniac. “Over vier of vijf jaar zijn er in totaal nog vier of vijf spelers over.” De groep van acht kleinere spelers zullen dus teruggaan naar drie spelers. Voor Air France-KLM is het van belang direct bij de start van de consolidatieslag er bovenop te zitten.
In de EU zijn in totaal vijftien tot twintig low-coast spelers. In de VS zijn er vijf tot zeven.
Directeur van Transavia, Matthijs van den Brink, zegt dat de maatschappij de eigen toekomst wil bepalen en een rol in de consolidatieronde wil spelen. Mogelijk begint dat al over één of twee jaar, zegt Van den Brink tegen Franse krant La Tribune, “maar het is lastig te voorspellen.”
Hoe?
Wat er precies gaat gebeuren is niet te voorspellen. Air France-KLM staat met Transavia voor alle opties open zegt De Juniac. “Alle opties liggen op tafel, we are very open.” Naast Ryanair en easyJet zijn er de drie dochterondernemingen van de grote maatschappijen. Naast Transavia is er Vueling van IAG en Eurowings van Lufthansa. Dan zijn er nog de low-cost bedrijven Wizz Air en Norwegian. Deze hebben volle orderboeken en willen doorgroeien. Tenslotte zijn er ook nog circa acht kleinere low-cost maatschappijen.
De vraag is wie eerst zijn slag gaat slaan.
Verdubbeling Transavia
De komende drie jaar moeten er twee keer zoveel passagiers voor Transavia komen, 20 miljoen per jaar. De vloot bestaat dan uit 100 vliegtuigen. Veertig in Nederland, nagenoeg evenveel in Frankrijk en de rest elders in Europa. Komende zomer zijn er 69 toestellen.
Hoeveel bases er zijn over drie jaar is niet bekend, of wil De Juniac niet zeggen. De groep kijkt naar mogelijkheden in heel Europa. De volgende basis zal vergelijkbaar zijn met München. Op de nieuwe basis is maximaal één low-cost concurrent, er wonen veel mensen in de buurt die genoeg verdienen om regelmatig te reizen.
München
Da basis in München loopt in ieder geval goed. Zes dagen na opening werd de 10.000e passagier verwelkomt. Er zijn al 200.000 boeking gemaakt en de miljoenste passagier zal nog in 2016 vliegen.