Drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben de prijzen van hun zogenaamde ‘multi-stop tickets’ zo erg en gelijkmatig verhoogd, dat een belangengroep de Amerikaanse Justitie heeft gevraagd onderzoek te doen naar prijsafspraken. Vooral zakelijke reizigers zijn de dupe van de stijging.
American Airlines, Delta en United stellen dat de nieuwe prijzen ervoor moeten zorgen dat reizigers enkele reizen kopen. Volgens de Startribune hadden reizigers gemerkt dat een ticket met meerdere stops goedkoper bleek te zijn dan enkele reis tickets. Door de aanpassing van de prijs kunnen de maatschappijen de concurrentie aangaan met low-cost maatschappijen, is de uitleg.
In de VS is het voor zakenreizigers heel normaal om één ticket te kopen voor een reis met meerdere stops, bijvoorbeeld van Orlando naar Detroit, door naar New York en weer terug naar Orlando. Onder het nieuwe prijsbeleid van Delta Airlines zou zo’n ticket bijna acht keer zo duur zijn, als wanneer voor elke stap een los ticket gekocht wordt.
De gelijktijdige aanpassing van de prijzen heeft ertoe geleid dat ‘Business Travel Coalition’, een belangengroep voor zakenreizigers, bij de Amerikaanse Justitie heeft aangedrongen dit mee te nemen in een onderzoek naar prijsafspraken bij de maatschappijen.