De onderzoekers van het Russische Interstate Aviation Committee (IAC) hebben een reconstructie gemaakt van de B737-800 van FlyDubai die 19 maart crashte nabij het vliegveld van Rostov-aan-de-Don.
De IAC zegt de reconstructie gemaakt te hebben om het functioneren van het longitudinal control system te bekijken. De onderdelen zijn in voldoende staat om het onderzoek uit te kunnen voeren.
Weerdata
IAC meldt tevens dat de daadwerkelijke weersomstandigheden in overeenstemming waren met de voorspelling. De apparatuur van het Russische vliegveld werkt naar behoren en was gekalibreerd. De gegevens werden volgens internationale standaarden doorgegeven aan de cockpit van de gecrashte B737.
De weersomstandigheden worden al moeilijk omschreven. Er lag een wolkendek op 630 meter. De wind kwam met 13 m/s en 230 graden, met windstoten tot 18 m/s aan de grond. Er was lichte regen, mist en hevige turbulentie.
Landing
De eerste landingspoging werd afgebroken na een windshear, een abrupte verandering in snelheid en richting van de wind. Dit was om 22:42 UTC op een hoogte van 340 meter. De tweede (eveneens handmatige) landingspoging werd afgebroken op een hoogte van 220 meter en 4 kilometer van de baan. De motoren werden op een vermogen gezet vergelijkbaar met take-off. Het toestel klom tot 900 meter toen de stuurknuppel ineens omlaag werd geduwd en de stabilizer op 5 graden nose down werd ingesteld. Het vliegtuig begon te dalen met een verticale versnelling van -1g. Daaropvolgende acties van de crew kond het toestel niet meer rechttrekken. De 737 crashte met 600 km/u in een hoek van 50 graden.
Simulatie
IAC bootst de vlucht na. Testpiloten van zowel Rusland als de VS hebben de vlucht na proberen te doen om te kijken of er bijzonderheden zij. Momenteel wordt de data van de cockpit voice recorder getranscribeerd. Er zijn onderzoekers uit Rusland, de VS en Spanje bij betrokken om alle gesprekken uit de cockpit te vertalen en te identificeren wie wat zei.
Meer
Bekijk onze volledige berichtgeving over de Flydubai crash.
Foto’s
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!