Een gemoderniseerd Europees luchtruim kan tot 19 minuten tijdswinst per Europese vlucht op kan leveren.
Dat heeft SEO Amsterdam Economics berekend in opdracht van IATA. Een vernieuwd luchtruim kan tot € 245 miljard opleveren in 2035.
Langere routes
Gemiddeld legt een vliegtuig bijna 50 kilometer teveel af dan nodig is. Vluchttijden kunnen met 11 minuten omlaag. Ook kan de gemiddelde vertraging beperkt worden met 8 minuten. Hier blijft het niet bij. Als de delen van het luchtruim die overvol zitten worden aangepakt kunnen er 35% meer vluchten worden uitgevoerd, waardoor er meer directe verbindingen mogelijk zijn. Er worden kosten bespaard doordat er minder brandstof per vlucht nodig zal zijn. Hier profiteert het milieu ook weer van.
SEO is uitgegaan van een volledig gemoderniseerd luchtruim in 2035 en heeft dit vergeleken met een ‘niks-doen scenario’.
In een reactie op het rapport zegt de topman van IATA, Tony, Tyler: “Air traffic management inefficiency is not just a burden for airlines. Travelers suffer wasted time from delays. The environment suffers from avoidable emissions. And businesses face reduced productivity. Combined, all of this has a cost on Europe’s competitiveness. And the cost is shared broadly. This study shows that every European—individual or business—has a stake in this issue.”
Single European Sky
Europa heeft een langlopend programma om iets aan de inefficiëntie te doen, Single European Sky (SES). IATA vindt dat het niet snel genoeg gaat en zegt dat dit voornamelijk komt doordat er op nationaal niveau weinig draagvlak en leiderschap is. Met dit nieuwe rapport wil IATA de urgentie aanwakkeren zodat er stappen worden genomen.