Akbar al Baker, CEO van Qatar Airways, vertrouwt erop dat Pratt & Whitney de problemen met de motoren van de A320neo zal oplossen, dit meldt FlightGlobal.
Qatar Airways en Pratt & Whitney liggen al maanden met elkaar overhoop over de motoren van de A320neo. De motoren voldoen niet aan de eisen die de maatschappij stelt. Daarom weigerde de carrier de eerste A320’s in ontvangst te nemen.
Omdat P&W niet adequaat genoeg zou reageren op de problemen, dreigde de CEO van de golfmaatschappij publiekelijk om over te stappen naar concurrent CFM, dat ook motoren voor de A320neo levert. Ook zou Qatar financiële schade willen verhalen op P&W, zei Al Baker in maart.
Of de CEO nu daadwerkelijk gerustgesteld is, valt te betwijfelen. Veel vertrouwen sprak er namelijk niet uit al zijn uitlatingen. Tegelijkertijd blijft zijn dreigement om naar CFM over te stappen, wel staan. “Ze weten al dat we naar alternatieven moeten zoeken als zij hun werk niet doen”, zei Al Baker. Een overstap naar CFM zal het afleverproces vermoedelijk niet veel bespoedigen, want daar zullen waarschijnlijk geen honderd motoren op voorraad liggen.
Lufthansa
Ook de CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, liet zich begin april kritisch uit over de motoren van P&W. De motoren worden beter, maar zijn nog niet op het gewenste niveau. Daarom wordt de A320neo alleen in Duitsland ingezet. Het tweede toestel dat is afgenomen, wordt om dezelfde reden nog niet ingezet.