fbpx
AirlinesNieuwsOnderwerpenProfessionalVliegtuigen

Chinese C919 vliegt eind dit jaar

De Chinese C919 vliegt eind dit jaar voor het eerst. Dit liet Jean-Paul Ebanga, topman van motorenbouwer CFM, weten op een persconferentie in Parijs.

Het Chinese toestel, waarmee bouwer Comac de concurrentie wil aangaan met Airbus en Boeing, wordt aangedreven door LEAP-1C-motoren, die gebouwd zijn door CFM.

Het prototype werd in november 2015 gepresenteerd na een jarenlange vertraging. Volgens de China Aviation Daily is Comac deze week begonnen met de grondtesten voor het toestel. Na deze testen moet nog dit jaar de maiden flight van het toestel plaatsvinden. In februari meldde Reuters dat dit pas in 2017 zou gebeuren.

Verouderd
Volgens Comac zijn er 517 exemplaren van de narrowbody besteld, voornamelijk door Chinese carriers. Doordat het ontwikkelproces vertraging opliep, is de techniek in het toestel alweer verouderd ten opzichte van de A320neo-family en de 737 MAX.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button