Het koude bestek in de World Business Class van KLM behoort tot het verleden. Dat heeft Wim Spelt, director product management van KLM, aan Up in the Sky laten weten. Voortaan gaan het bestek en de maaltijden gescheiden aan boord, waardoor het bestek niet meer wordt meegekoeld met het eten.
KLM kreeg niet veel klachten binnen over het koude bestek, maar een paar opmerkingen van reizigers erover waren voldoende voor KLM om het probleempje aan te pakken. “Als je iets constateert, moet je het oplossen,” zegt Spelt. KLM wil haar klanten in de businessclass rond de maaltijden een restaurantsfeer bieden. Daartoe laat KLM sinds 2005 de maaltijden in de businessclass verzorgen door topchefs van Nederlandse bodem, waarmee de kwaliteit van de maaltijden op restaurant-niveau is. “Daar past geen koud bestek bij.”
Om het issue met het koude bestek te verhelpen, moest KLM de logistiek aanpassen. “De maaltijden worden door de cateraar aangeleverd op trays, waar bijvoorbeeld salade op staat, dressing en zout en peper. Tot dusver was het zo dat het bestek ook op die tray werd gelegd. De maaltijden worden uiteraard tijdens het vervoer en aan boord koel gehouden, het bestek werd daardoor ook koud,” legt Spelt uit. Nu wordt het bestek apart aan boord gebracht en pas voor het serveren door de crew op de tray wordt gelegd, op kamertemperatuur. Spelt: “Door de nieuwe aanpak zetten we de puntjes op de i en benaderen we in de businessclass nog meer de sfeer van een restaurant.”