Zestien luchtvaartmaatschappijen op Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland hebben een boete of een waarschuwing gekregen van de Inspectie Leefomgeving en Transport omdat ze de regels op de luchthaven hebben overtreden.
Eén maatschappij zou regelmatig zonder geldige reden ‘s nachts op Schiphol geland zijn. Dit staat in de handhavingsrapportage 2015.
Om welke maatschappijen het gaat, wordt niet gemeld in het rapport. De LVNL wordt wel met naam en toenaam genoemd. Volgens het Noord-Hollands Dagblad zijn de boetes aan de maatschappijen onder andere uitgedeeld om het verkeerd gebruiken van de auxilliary power unit (APU).
Zes maatschappijen hebben een waarschuwing gekregen omdat ze zich niet voldoende aan de voorgeschreven vluchtpaden hielden. De Luchtverkeersleiding heeft een boete gekregen van de inspectie omdat er in 2014 te vaak afgeweken werd van de nachtelijke vliegroutes. Dit gebeurde bij 0,08 procent van de vluchten, terwijl de grens op 0,05 procent ligt. Hoe hoog de boetes zijn, is niet bekend.
Voor het verkeerd gebruik van de APU aan de gate hebben afgelopen jaar negen maatschappijen een waarschuwing gekregen. Op gates waar een stroomvoorziening aanwezig is, is het om milieuredenen meestal verboden om de APU te starten. Maatschappijen die dat wel deden, krijgen een waarschuwing. Het gebruik van de APU mag alleen als de buitentemperatuur lager ligt dan min vijf of hoger dan 25 graden.
In de tweede helft van 2014 heeft de inspectie aan één maatschappij op Schiphol een zogeheten ‘last onder dwangsom’ opgelegd gekregen voor het gebruik van de APU. Dit is een laatste waarschuwing voor de carrier. Bij een volgende overtreding wordt er een boete opgelegd.
De inspectie concludeert in de handhavingsrapportage dat het aantal overtredingen na de maatregel afgenomen zijn. Om welke maatschappij het gaat, is niet duidelijk. In 2015 kreeg KLM een boete omdat de APU te vaak aan de gate gebruikt werd. De Amsterdamse rechtbank vernietigde die boete begin 2016.
Slotsmisbruik
Tussen 23.00 en 07.00 geldt op Schiphol het nachtregime. In deze periode zijn er midner vluchten toegestaan. De vluchten worden uitgegeven als slots, met een aankomst- en een vertrektijd. Als een maatschappij zonder geldige reden en herhaaldelijk landt buiten het toegestane slot, is er sprake van ‘slotsmisbruik’. Een onbekende maatschappij heeft zich hieraan schuldig gemaakt, stelt de inspectie. De maatschappij heeft een ‘last onder dwangsom’ opgelegd gekregen. Bij een volgende nachtelijke landing zonder geldige reden, krijgt de maatschappij een boete. Die bedraagt 15.000 euro per overtreding.