Zeven Maleisische maatschappijen starten de Association of Malaysian Air Carriers (AMAC). Alle grote maatschappijen maken deel uit van de nieuwe lobbyvereniging.
De zeven oprichtende partijen zijn Malaysia Airlines, AirAsia, Malindo Air (Maleisische tak van Lion Air) en Berjaya Air. Ook de dochterondernemingen van Malaysia, MASwings en Firefly, en AirAsia dochter AirAsiaX doen mee aan AMAC. Andere Maleisische maatschappijen zijn welkom ook lid te worden.
Belangen
De oprichters zeggen in hun persbericht dat door de oprichting van AMAC ze met Ć©Ć©n stem de Maleisische belangen kunnen behartigen. De gemeenschappelijke belangen kunnen zo vertegenwoordigd worden bij onder andere het ministerie van transport, Maleisische burgerluchtvaart organisatie en de luchtvaartautoriteit.
“The AMAC will engage in subjects such as enhanced air traffic control services, aeropolitical concerns, safety and security standards in airports, charging regimes and other related issues. By joining forces, the association will also promote healthier growth for the industry and create highly qualified jobs, both directly and indirectly, for the sector and the broader aviation eco-system.”
Airlines 4 Europe
Het ontstaan van AMAC lijkt parallellen te hebben met Aviation 4 Europe (A4E). Deze laatste belangenclub is onlangs door de grootste maatschappijen van Europa opgericht. Beide clubs werden opgericht ondanks alle al bestaande belangenorganisaties voor luchtvaartmaatschappijen. EasyJet CEA McCall zei tegen Up in the Sky over de oprichting van A4E: “In A4E zijn de vijf grootste Europese maatschappijen vertegenwoordigd en we richten ons uitsluitend op Europa. IATA of ELFAA vertegenwoordigen de hele wereld. De focus op Europa is puur in ons belang, daarom doen we hieraan mee en trekken we ons ook terug uit ELFAA.” Lees hier het hele interview.
De oprichters van AMAC zeggen niks over een eventuele terugtrekking uit andere organisaties. Naast Europese maatschappijen vinden Maleisische het blijkbaar ook tijd voor een regionalere belangenvereniging.