Department of Transportation (DoT) maakt bekend dat de VS toestemming geven aan de Norwegian dochter om met vluchten naar het land te beginnen. De toestemming heeft de status voorlopig, als het eenmaal definitief kan de maatschappij met vliegen over de Atlantische Oceaan beginnen.
Norwegian Air Shuttle wil met dochterbedrijf Norwegian Air International vanuit Ierland routes naar de VS op gaan zetten. De eerste zal van Cork naar Boston gaan.
EU
Omdat de dochter zich vestigt in een EU land betekent de toestemming dat het nu vanuit elk bij de EU aangesloten land kan gaan vliegen. Norwegian Air Shuttle (NAS) opereert vanuit Noorwegen, wat geen volwaardig EU lid is. NAS vliegt al naar de VS, maar kan dus niet naar alle EU landen uitbreiden.
Lang proces
Norwegian heeft ruim twee jaar moeten wachten op een besluit. In december 2013 is de aanvraag ingediend. Geen enkele maatschappij heeft zo lang op een besluit moeten wachten, meestal is er binnen 60 dagen uitsluitsel. De aanvraag heeft ook langer onder beoordeling gelegen dan volgens eigen Department of Transportation (DoT) regelgeving toegestaan is. Norwegian beschuldigde de VS van protectionisme. De grote Amerikaanse maatschappijen waren tegen toestemming uit angst voor concurrentie. Als argumenten werden aangevoerd dat Norwegian goedkope piloten en cabin crew uit andere delen van de wereld inhuurt. Ook de EU bemoeide zich er mee.
Prijzenslag
Norwegian zei eerder voor $69 enkele reis te gaan vliegen. De toestemming zou een concurrentieslag kunnen ontketenen op de doorgaans lucratieve transatlantische markt. Het overgrote deel van de maatschappijen die nu van en naar de VS vliegen hebben geen lage kosten structuur. De verwachting is dan ook dat ze de prijzen van Norwegian niet zullen kunnen evenaren. Niet alleen de lonen zijn lager bij Norwegian dan bij de Delta’s en KLM’s van deze wereld, ook wordt uitsluitend met zuinige vliegtuigen gevlogen. Met de lage olieprijs is het verschil nu niet heel veel, maar zodra de olieprijs weer stijgt heeft Norwegian een aanzienlijk voordeel. Doorgaans maken de lonen en de brandstof beide ongeveer eenderde deel uit van de kosten.
De meeste vluchten zullen met de Boeing 787 uitgevoerd worden. Norwegian heeft zowel de 787-8 als de 787-9. Op de kortere routes, zoals Cork-Boston en later ook Cork-New York, zal Norwegian 737-800’s in gaan zetten.
Reacties
Belanghebbenden hebben drie weken de tijd om bezwaren in te dienen bij DoT. Eerder hebben ze in de pers al aangevoerd dat de komst van Norwegian International ten koste zal gaan van banen en werkstandaarden. Norwegian heeft dit altijd ontkend.
Norwegian is uiteraard zeer tevreden: “A final approval, based on the Open Skies Agreement between the U.S. and EU, will be win-win for consumers and the economy on both sides of the Atlantic. It will allow Norwegian to expand our U.S. operations. Our continued presence in the U.S. will create thousands of jobs and generate tens of millions of dollars of economic activity for the Group’s U.S. destinations,” zegt CEO Bjørn Kjos van Norwegian Group.”
Voorzitter van de Amerikaanse piloten vereniging ALPA is niet blij met het nieuws: “Irish taxes and laws give an enormous competitive advantage over U.S. airlines. It demonstrates the failure of our trade agreements to protect American workers.”
Delta gaf eerder deze week al aan mogelijk minder naar Europa te gaan vliegen door toenemende concurrentie.