Hoewel Delta recordwinsten verwacht op transatlantische vluchten dreigt de nieuwe topman minder naar Europa te gaan vliegen. Als boosdoener zijn de aartsvijanden van stal gehaald: de gulfcarriers (incl Turkish) en Norwegian. In juni wordt gekeken wat er met de inzet van toestellen in de herfst en winter gaat gebeuren. Dat zei de aankomende CEO op een persbijeenkomst.
Doordat de concurrentie toeneemt op de lucratieve transatlantische markt dreigt Delta nu capaciteit terug te trekken. Met name Turkish Airlines, Norwegian Air Charter en de golfmaatschappijen krijgen de zwarte piet toegespeeld. Doordat zij meer over de Atlantische Oceaan zijn gaan vliegen dreigt er volgens Delta overcapaciteit. Vergeleken met vorig jaar zijn er tussen 8 en 12% meer stoelen. De vraag naar tickets neemt volgens de Amerikanen met 4-5% toe.
De waarschuwing komt nu de Amerikaanse overheid aan het onderhandelen is met de golfmaatschappijen over toegang tot het land. De Delta topman is ervan overtuigd dat een politieke oplossing mogelijk is en dat er geen harde maatregelen hoeven worden genomen. Delta heeft, samen met Skyteam partners, veel overstappers in Europa. Een deel van de passagiersstromen kunnen ook gemakkelijk via Istanbul of de golfstaten reizen.
De uitspraak deed de Delta topman nog voordat gisteravond bekend werd dat Norwegian vanuit de EU transatlantisch mag gaan vliegen. Norwegian gaat een directe bedreiging vormen op de lucratieve tarieven.